Magnetic North hat geschrieben:Selvsagt fins det eldre som er kanskje rett og slett ikke lenger i stand til å kjøre på en skikkelig måte, men jeg er overbevist om at det er nokså vanskelig å skille disse fra de andre som kjører muligens saktere og forsiktigere men er fremdeles på sine fulle fem, og ved en kjøreprøve blir denne oppgaven enda mere vanskelig.
:
Jeg har selv en tante som er 93 aar gammel. Hun er egentlig som en ungdom selv, men kjoerer, heldigvis, ikke bil lenger.
Hun var meget opphisset siste gang jeg saa henne, da en venn av henne, ca. 90 aar, hadde blitt fratatt sertifikatet etter et biluhell (som vedkommende venn selv var skyld i).
Normalt, etter min mening, skulle ikke 90-aaringer kjoere bil, like saa lite som 14-aaringer. F. eks. de fleste flyselskaper har en aldersgrense paa 60 aar for flykapteiner, det samme har de fleste skipsrederier for skipskapteiner.
Hvorfor faar 90-aaringer legeattest for aa kjoere bil? Fordi det finnes, i Norge, leger som er over 80 aar gamle og som fremdeles faar lov til aa praktisere medisin. De skriver jo gladelig ut attester for sine venner!
Selv har jeg, som de fleste nordmenn, et sertfifikat som er gyldig til jeg blir 100 aar (men etter en viss alder, jeg tror 70, maa man fremvise legeattest).
Med venlig hilsen Harald N =