Varmt eller kaldt i helvete ?

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Varmt eller kaldt i helvete ?

Beitragvon Alsterix » So, 18. Dez 2005, 18:43

Her er noe å tænke på i jula (fra "teknisk ukeblad") :

Spørsmålet nedenfor hevdes å være et virkelig spørsmål gitt under en kjemitest vet et amerikansk universitet.
Professoren satte så stor pris på svaret at han delte det med sine kolleger.

Spørsmål : Er helvetet eksotermisk (avgir varme) eller endotermisk (absorberer varme) ?

De fleste studentene henviste til Boyles lov om at gass kjøles ned når den expanderer og varmes opp når den komprimeres til eller andre varianter.
Men en av studentene skrev følgende svar :

Først må man vite hvordan helvetes masse endres over tid. Man må altså få rede på hvor mange og hvor fort sjeler kommer dit og hvor mange og hvor fort de forsvinner derfra. Jeg mener vi trygt kan slå fast at har en sjel først havnet i helvetet, så kommer man ikke derfra. Derfor, ingen sjeler forlater helvetet.
Når det gjelder antall sjeler som ankommer helvetet, må man se litt på verdens ulike religioner som existerer i dag. De fleste religioner erklærer at dersom du ikke er tilhænger av deres religion, vil du komme til helvetet. Siden det er flere enn en av disse religionene, og siden mennesker ikke er tilhænger av flere religioner samtidig, må man anta at samtlige mennesker og sjeler kommer til å ende opp i helvetet. Med dagens tall på fødsler og dødsfall kommer antall sjeler i helvetet til å øke drastisk.
Nå må man beregne endringene i helvetets volum. Boyles lov slår fast at for at temperaturen og trykket skal holdes på samme nivå, må helvetets volum øke tilsvarende når nye sjeler ankommer.
Dette gir to muligheter :
1. Om helvetet ekspanderer saktere enn den hastighet nye sjeler kommer til, vil temperaturen og trykket øke intil helvetet er løs.
2. Om helvetet ekspanderer fortere enn den hastighet nye sjeler kommer til, vil temperaturen og trykket synke inntil helvetet fryser til is.
Hvilken mulighete er korrekt ?
Om vi aksepterer påstanden som ble gitt meg av unge Teresa under sitt første universitetsår, der hun uttrykkte "Helvetet kommer til a fryse til is før jeg går til sengs med deg", og tar vi med ded faktum at jeg gikk til sengs med henne forrige natt, må nummer to være sann. Derfor er jeg sikker på at helvetet er eksotermisk og allerede er frosset igjen.
Konsekvensen av denne teorien er at siden helvetet har frosset igjen, aksepteres det ikke flere sjeler, og derfor finnes det ikke lenger. Tilbake har vi bare himmelen som igjen beviser eksistensen av et guddommelig vesen. Hvilket forklarer hvorfor Teresa forrige nat utbrø : "Å min Gud !"

Historien, som har ukjent opphav, forteller at eleven fikk klassens beste karakter for sitt svar.

alsterix
Wer sagt: hier herrscht Freiheit, der lügt, denn Freiheit herrscht nicht. (Erich Fried)

Kultur ist, wenn man aus dem Schädel seines Feindes eine hübsche Trinkschale anfertigt,
Zivilisation, wenn man dafür ins Gefängnis kommt.

Wo gibt`s Høgørøk-Øl ? - http://www.monochrome.com/hogorok

DAS! neue Norwegenforum : http://norwegenforum.foren-city.de email : alsterix@sarpsborg.net
Alsterix
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Varmt eller kaldt i helvete ?

Beitragvon bgh » So, 18. Dez 2005, 23:39

Hei Alsterix :D,
jøss, veldig tunglest!
Atskillig hentydningene (..."Helvetet kommer til a fryse til is før jeg...; ...Å min Gud..." osv.), men morsom ;-)!
Stort sett forstår jeg historien, neimen alt!
Hva betyr: "Jeg mener vi trygt kan slå fast at" og "helvetet er løs" og "at eleven fikk klassens beste karakter for sitt svar" :?:
Hilsen, bgh
bgh
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Alsterix » So, 18. Dez 2005, 23:58

eleven fikk klassens beste karakter for sit svar = der Schüler bekam die beste Note der Klasse für seine Antwort

helvetet er løs = Da (dann) ist die Hölle los :lol:

vi trygt kan slå fast = wir können sicher darin übereinstimmen (feststellen, akzeptieren), daß...

alsterix
Wer sagt: hier herrscht Freiheit, der lügt, denn Freiheit herrscht nicht. (Erich Fried)

Kultur ist, wenn man aus dem Schädel seines Feindes eine hübsche Trinkschale anfertigt,
Zivilisation, wenn man dafür ins Gefängnis kommt.

Wo gibt`s Høgørøk-Øl ? - http://www.monochrome.com/hogorok

DAS! neue Norwegenforum : http://norwegenforum.foren-city.de email : alsterix@sarpsborg.net
Alsterix
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon bgh » Mo, 19. Dez 2005, 0:01

Hei,
nå forstår jeg alt :lol:
tusen takk, bgh
bgh
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Mo, 19. Dez 2005, 17:31

elsker den historien, har til naa lest den paa tysk og engelsk og i dag paa norsk
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Harald96 » Mo, 19. Dez 2005, 21:09

En fin historie! Ble bare litt forundret over at man ikke kom inn paa entropi!
Mvh
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Jupp, der Wal » Mo, 19. Dez 2005, 22:12

hmmm... jeg mente at det kommer litt an på hvilket kulturområde folk hører hjemme til! for de nordiske menskene betyr helvet et veldig kaldt sted for alt liv fryser i hjel mens for den kristne troen betyr helvetet et "sted" der alt brenner.

jupp derwall
Jupp, der Wal
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Harald96 » Mi, 21. Dez 2005, 5:12

Jupp, der Wal hat geschrieben:hmmm... jeg mente at det kommer litt an på hvilket kulturområde folk hører hjemme til! for de nordiske menskene betyr helvet et veldig kaldt sted for alt liv fryser i hjel mens for den kristne troen betyr helvetet et "sted" der alt brenner. l

Nei, ogsaa i den norske folketroen er helvete et meget varmt sted! Uttrykk som "until Hell freezes over" er kun uttrykk for noe som er helt usannsynlig og aldri vil skje!

Mvh
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Zurück zu Forum på norsk