Nordemenn her som leste allerede Snorres Kongesager?

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Nordemenn her som leste allerede Snorres Kongesager?

Beitragvon keks » Do, 21. Sep 2006, 8:08

Hi,

jeg er interessert i boka "kongesager" fra Snorre. Fordi jeg er fra Tyskland og norsk er ikke mitt morsmål ville jeg gjerne vite om det er vanskelig å lese eller forestå.
Kanskje er boka skrevet i en gammeldags språk og derfor frykter jeg at jeg kunne lære norsk feil.

Hilsen,

Kjeks
keks
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Nordemenn her som leste allerede Snorres Kongesager?

Beitragvon Harald96 » Do, 21. Sep 2006, 8:19

keks hat geschrieben: Kanskje er boka skrevet i en gammeldags språk og derfor frykter jeg at jeg kunne lære norsk feil.

Nei, min utgave (fra 1934) er riktignok skrevet paa temmelig konservativt riksmaal, men nyere utgaver er paa normalt bokmaal. Kan sikkert ogsaa faaes kjoept paa nynorsk, hvis noen skulle vaere interessert i det.
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon keks » Do, 21. Sep 2006, 11:20

Hi Harald,

dette året kjøpte jeg Snorres kongesager i Oslo. Det er en utgave av Stenersens Forlag og desverre hadde jeg ennå ikke tid til å lese litt. Jeg spurte i bokhandel om det er vanskelig å lese fordi det skulle være en bok etter originalutgaven av 1899. Jeg leste allerede trilogien av Trygve Gullbrandsen og derfor tenker jeg vil det ikke bli så vanskelig.

Jeg har planlagt å lese boka om vinteren, ved siden av meg et glass rødvin...

Hilsen,

Kjeks
keks
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Harald96 » Do, 21. Sep 2006, 11:26

keks hat geschrieben:Jeg spurte i bokhandel om det er vanskelig å lese fordi det skulle være en bok etter originalutgaven av 1899.

Hvis det er en faksimile-utgave av en bok utgitt i 1899, saa vil den selvfoelgelig ikke vaere paa moderne norsk, men omtrent slik som Ibsen skrev sine verker. Ordforraadet vil imidlertid vaere omtrent som idag, saa jeg tror ikke du vil ha store vanskeligheter.

Mvh
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon pannekakelansk » Do, 26. Okt 2006, 12:22

Hei keks.
Jeg har lest Snorres Kongesager - syntes det var ikke så vanskelig pga ordbruk eller slik men jeg syntes det var delvis ganske vanskelig å skjønne hvem de snakker om, senest hvis det var en Olaf i Sverige og en i Norge som begge var samtidig konger (hver av sitt land), der har jeg mistet orienteringen av og til litt.
Jeg synes også det kunne har vært lurt i begynnelsen å ha et kart med steder av denne perioden ved siden av boken - i steden for helt bak i boken.

Men hvis du kommer deg gjennom de første hundre sider så blir det bare lettere med resten.

Pannekakelansk
pannekakelansk
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Harald96 » Do, 26. Okt 2006, 13:54

pannekakelansk hat geschrieben:men jeg syntes det var delvis ganske vanskelig å skjønne hvem de snakker om, senest hvis det var en Olaf i Sverige og en i Norge som begge var samtidig konger (hver av sitt land), der har jeg mistet orienteringen av og til litt.

Det var vel ikke saa veldig stort problem, eller? Den eneste det her kan vaere snakk om er vel Olof Skoetkonung?? :P :P
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon keks » Sa, 28. Okt 2006, 18:25

Hi,

imidlertig begynte jeg å lese boken. Boken er ikke skrevet så vanskelig og man kan forstå det relativt godt. Men problemet mitt er at det er noen ganger litt vanskelig hvor personer (henholdsvis Konger og deres slektninger) henger sammen. Det kunne blir mer enkelt når man har allerede en bakgrunn på tysk (?). Men jeg er bare opptat med det første kapitelet...

Hilsen,

Kjeks
keks
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Zurück zu Forum på norsk