Pedro hat geschrieben:Gule gummistøvler!
Eg sjølv har opplevd noko ( etter mi meining ) negativ med tyskarane, dei snakker tysk med ein gong. Før dei er det vel heilt sikkert, at me snkker tysk, heile gjengen. Merkeleg.
Helsing frå han Pedro
Jeg kan ikke se noe merkelig i det. Tysk er det mest utbredte språket i Europa og har forøvrig status som primærfremmedspråk i Norge (sammen med engelsk og fransk). Jeg er mye bedre i engelsk enn i tysk, men forsøker alltid å svare tyskere på tysk, også hvis de henvender seg til meg på engelsk.
Når det gjelder hva som oppfattes som typisk tysk av nordmenn, så må jeg si at det ikke alltid er positivt. Tyskere oppleves av mange som arrogante, pedantiske og ganske autoritære, enten det er den ene eller den andre veien. Noe jeg selv har erfart i dette forumet. I Skandinavia er vi vant til en mer fordomsfri og åpen måte å omgås andre mennesker på. Samtidig forsøker vi å ikke såre andre mennesker og ideen om det pluralistiske samfunn står sterkere.
Bildet av tyskere preges i de skandinaviske land ellers gjerne av det store antall tyske turister vi mottar, og de oppfører seg ikke alltid på en veldig flatterende måte. Mange tenker nok bobil=tysk.
Det som blir nevnt over om bayerske tradisjoner og klesdrakter er også riktig. Jeg husker fra gymnasiet at læreboken i tysk i en illustrasjon brukte en veldig typisk bayer i lederhosen med et stort glass øl som representant for "tyskerne", sammen med representanter for "østerrikere" og "sveitsere".
Henrik