Hva synes Nordman er typisk tysk?

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Hva synes Nordman er typisk tysk?

Beitragvon Blåskjell » Fr, 09. Sep 2005, 18:34

Heisann!!
Jeg er ny her.Komme fra Tyskland,bor siden 5 måneder her i Norge(Østfold).
Norsk mitt er ikke så bra ennå.På denne veien skal jeg øve å skrive på norsk.Og så har jeg et spørsmål:Hva synes Nordman er typisk tysk?
Håper ikke spørsmålet ble stelte allerede.
Kanskje jeg har noen feil i teksten,bare gjør meg oppmerksam på dette!!!!

Jeg gleder meg på svarene deres!!
Hilsen Suse(Blåskjell). :D
Blåskjell

Re: Hva synes Nordman er typisk tysk?

Beitragvon Linda » Fr, 09. Sep 2005, 19:31

Nordmenn heter det :)

Jeg aner ikke hva nordmenn synes er typisk tysk, er norsks elv men for meg er typisk tysk egentlig det samme som typisk bayrisk. Dvs lederhosen, dirndl og sånne ting. men dette er jo et bayrisk fenomen
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon muheijo » Fr, 09. Sep 2005, 19:39

"Ordnung muß sein"

:wink:
muheijo
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Heli » Fr, 09. Sep 2005, 21:24

Linda hat geschrieben:Nordmenn heter det :)
Det er typisk tysk!

Mange hilsen fra solrike Larvik!
Heli
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon oter » Fr, 09. Sep 2005, 21:29

Heli hat geschrieben:
Linda hat geschrieben:Nordmenn heter det :)
Det er typisk tysk!

LOL Ballen la virkelig parat!
Bild
oter
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon spiker80 » Sa, 10. Sep 2005, 15:02

Ja,Helga ich komme!!!! Helvete!
spiker80
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » Sa, 10. Sep 2005, 20:57

Hei, Blåskjell!

Jeg har engang levd i Norge på Hedmark, men det er allerede lenge siden. Dengang stilte de som hadde kontakt med meg, flere spørsmål. De kjente både Kiel, Hamburg, Heidelberg, Darmstadt (som plass hvor Marie-søstrene bor) og München (som de uttalte som Minchen). De visste mye om stor trafikk på tyske motorveier, og at man kunne kjøpe øl i alle butikker og meget rimelig. De hadde hørt noe om tysk folkemusikk og trodde at alle tyskere gikk i skinbokser og med bayersk hatt på hodet. Dengang fantes det bare få folk, først og fremst unge elever, som hadde lært litt tysk på skolen. Men som jeg allerede skrev: det er allerede lenge siden. Det har visst forandret seg mye imidlertid, og idag, da alle arbeider med datamaskin og kan få kontakt med internet, da vet man visst mer om tyskere en dengang.

Hilsen! Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon janekke » So, 11. Sep 2005, 3:23

Å ha / kjøre bobil :-)
janekke

Beitragvon Pedro » Sa, 17. Sep 2005, 17:19

Gule gummistøvler!
Eg sjølv har opplevd noko ( etter mi meining ) negativ med tyskarane, dei snakker tysk med ein gong. Før dei er det vel heilt sikkert, at me snkker tysk, heile gjengen. Merkeleg.
Helsing frå han Pedro
Pedro
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon henrik » Mo, 19. Sep 2005, 18:11

Pedro hat geschrieben:Gule gummistøvler!
Eg sjølv har opplevd noko ( etter mi meining ) negativ med tyskarane, dei snakker tysk med ein gong. Før dei er det vel heilt sikkert, at me snkker tysk, heile gjengen. Merkeleg.
Helsing frå han Pedro

Jeg kan ikke se noe merkelig i det. Tysk er det mest utbredte språket i Europa og har forøvrig status som primærfremmedspråk i Norge (sammen med engelsk og fransk). Jeg er mye bedre i engelsk enn i tysk, men forsøker alltid å svare tyskere på tysk, også hvis de henvender seg til meg på engelsk.

Når det gjelder hva som oppfattes som typisk tysk av nordmenn, så må jeg si at det ikke alltid er positivt. Tyskere oppleves av mange som arrogante, pedantiske og ganske autoritære, enten det er den ene eller den andre veien. Noe jeg selv har erfart i dette forumet. I Skandinavia er vi vant til en mer fordomsfri og åpen måte å omgås andre mennesker på. Samtidig forsøker vi å ikke såre andre mennesker og ideen om det pluralistiske samfunn står sterkere.

Bildet av tyskere preges i de skandinaviske land ellers gjerne av det store antall tyske turister vi mottar, og de oppfører seg ikke alltid på en veldig flatterende måte. Mange tenker nok bobil=tysk.

Det som blir nevnt over om bayerske tradisjoner og klesdrakter er også riktig. Jeg husker fra gymnasiet at læreboken i tysk i en illustrasjon brukte en veldig typisk bayer i lederhosen med et stort glass øl som representant for "tyskerne", sammen med representanter for "østerrikere" og "sveitsere".

Henrik
henrik

Beitragvon Lavskriken » Di, 20. Sep 2005, 23:11

Hei, Henrik!
Hjertelig takk for dine ord! Det er meget fint av deg at du svarer tyskere på tysk, selv om de henvender seg til deg på engelsk!
Dette som du skrev om den tyske karakteren som arrogant, pedantisk og autoritær, dette kan jeg godt forstå. Man opplever ofte at vi tyskere oppfører oss dårlige i utenlandet. Vi har f. eks. reist til Nordnorge. Underveis finnes det noen hvileplasser langs gaten. Det står en stor tavle der. Den forklarer at dette er en hvileplass hvor man får lov å oppholde seg, spise og drikke litt, holde plassen ren og seinere skal fortsette reisen videre. Det forklares at dette ikke er en campingplass hvor man kan bygge telt og bli over natt. Tavlen forklarer dette på flere språk, bl.a. likeså på tysk. Men allikevel kan man alltid oppleve tyskere som forblir der over natt i bobilen. Dette er ikke
greit og jeg synes, vi tyskere skulle gjøre det slik som det står på tavlen. Vi er gjester i landet og skal ikke misbruke gjestefriheten.

Hilsen. Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Hva synes nordmenn er typisk tysk?

Beitragvon haraldnord » Do, 29. Sep 2005, 8:22

Jeg ville si: Dyktighet, flid og orden!

Et tysk ordspraak som mange nordmenn mener er typisk tysk er ogsaa: "Vertrauen is gut, Kontrolle ist besser!"

Med vennlig hilsen Harald N
Alkoholen er menneskehetens fiende og derfor maa den drikkes opp!
haraldnord

Beitragvon haraldnord » Do, 29. Sep 2005, 8:26

Jeg ville si: Dyktighet, flid og orden!

Et tysk ordspraak som mange nordmenn mener er typisk tysk er ogsaa: "Vertrauen is gut, Kontrolle ist besser!"

Med vennlig hilsen Harald N
haraldnord

Beitragvon haraldnord » Fr, 30. Sep 2005, 7:19

Jeg kunne vel ha tilfoyd: Kvalitet.

Nordmenn forbinder tyske produkter, enten det naa er biler, poelser, vaskemaskiner eller oel, med KVALITET!

Men hva biler angaar, saa har jo tyskerne faatt stor konkurranse fra Japan. Toyota er naa, saavidt jeg vet, det bilmerket som selger best. Tidligere var det Volkswagen, Opel etc.

Med vennlig hilsen p thomas =
haraldnord

Beitragvon Grønn Demon » Mi, 05. Okt 2005, 20:26

Hei, jeg er Marvins norske kjæreste. Vi diskuterte hva som er typisk tysk på skolen forleden dag, og kom frem til at det de fleste forbinder tyskere med bobiler (hver gang vi ser noen i bobil sier vi alltid "å, tyskere!"). Marvin og jeg så en gang en bobil, og vi sjekket, og den var faktisk tysk! Vi tenker også på øl, veldig, veldig mye øl, Hitler, dubbing på TV, Rammstein og annen musikk på tysk, folk som ikke kan snakke engelsk, harry briller og bart, tysk folkedrakt (vet ikke hva den heter, men de lærbuksene), sauerkraut og enda litt mer øl.

Ira
Grønn Demon
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Nächste

Zurück zu Forum på norsk