Oslo eller Oschlo?

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Re: Oslo eller Oschlo?

Beitragvon Linda » Do, 07. Dez 2006, 15:18

du tydeligvis også siden du ikke fant et bedre svar enn en spydig kommentar
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Ingo M » Do, 07. Dez 2006, 16:18

Linda hat geschrieben:du tydeligvis også siden du ikke fant et bedre svar enn en spydig kommentar

Hva annet forventer du når du sier at du velger dine venner ut ifra måten de uttaler Oslo på?
Jeg glemte å signere!
Ingo M
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Harald96 » Do, 07. Dez 2006, 18:06

Linda tar altsaa ikke helt feil i denne saken! Det er ihvertfall min erfaring :D

Men dette blir jo "synsing"! Det er ogsaa store forskjeller paa hvor sterkt (eller tydelig) denne sch-lyden uttales. Noen ganger kan det hoeres ut som en mellomting mellom vanlig s og sch.

Mvh
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Do, 07. Dez 2006, 19:20

Ingo
Jeg skrev : nei jeg kjenner helst folk som, hvordan skal jeg si det, legger vekt på litt annen uttale av Oslo enn Oschlo.

Det stod ikke, jeg velger venner etter hvordan de uttaler Oslo på, kun at de jeg KJENNER uttaler det som oslo og ikke Oschlo. Resten var fri fantasi og tolkning fra din side.
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Jokey » Do, 07. Dez 2006, 19:49

Linda:

At "sl" i "Oslo" av mange uttales "sjl" har ingenting med sosial status å gjøre.
Det er i realiteten intet annet enn en dialektal variant, hvor "sl" i all hovedsak uttales "sjl".

Akkurat som i ord som:

Slik, sliten, slå, slåss, slang (!), vesle, varsle (Oi, oi! Her er det til og med dobbelt opp, "rs" uttales jo ofte "sj".) slarve, slem og slalåm.

For eksempel...

Man kan til en viss grad si at uttalen din avhenger av hvor du er fra, men østlandsdialektene glir mer og mer inn i hverandre, siden folk reiser mer rundt og flytter oftere på seg.

Så lurer jeg på... tror du en femtegenerasjons Holmenkollbeboer har mer intelligens enn en tredjegenerasjons Romeriking eller noen som bor på Tøyen? Eller en norskpakistaner? Eller en nordlending? Fordi de alle uttaler ordene anderledes?

Det er jo helt apartheid..
Noen barn er gule, men det er utenpå
Og hvis jeg spør så svarer du at smurfene er blå
Jokey

Beitragvon Ingo M » Do, 07. Dez 2006, 20:03

Linda hat geschrieben:Ingo
Jeg skrev : nei jeg kjenner helst folk som, hvordan skal jeg si det, legger vekt på litt annen uttale av Oslo enn Oschlo.

Det stod ikke, jeg velger venner etter hvordan de uttaler Oslo på, kun at de jeg KJENNER uttaler det som oslo og ikke Oschlo. Resten var fri fantasi og tolkning fra din side.

Jeg drikker helst øl = Jeg foretrekker å drikke øl
Jeg spiser helst fisk = Jeg foretrekker å spise fisk
Jeg kjenner helst folk som = tja, hva kan det være?

Poenget er: SKriv hva du mener, ikke noe annet.
Jeg glemte å signere!
Ingo M
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Do, 07. Dez 2006, 20:11

Ingo jeg kan norsk, det er morsmålet mitt faktisk.

Kjeder du deg?
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Harald96 » Fr, 08. Dez 2006, 6:39

Fra http://oslopuls.no/nyheter/article1547447.ece

" - - - - Unge under 25 år sier konsekvent "Oschlo" både øst og vest i byen. ( - - - ) Blant dem over 50 i Oslo øst sier 90 prosent av mennene og drøye 70 prosent av kvinnene "Oschlo". I vest holder drøye 40 prosent av mennene og 60 prosent av kvinnene på "Oslo"-varianten. - - - "

Altsaa, for dem som er under 25 aar er det ingen forskjell, hvis man skal tro denne undersoekelsen, alle sier Oschlo. Men for dem som er over 50 er det stor forskjell: 80% paa oestkanten sier Oschlo mot bare knapt 50% paa vestkanten.

Det er et faktum at folk som bor i de vestlige deler av Oslo har (gjennomsnittlig) hoyere utdannelse enn dem som bor i de oestlige deler. Dette kan man jo like eller ikke like, men det har selvfoelgelig ikke noe med hverken Apartheid eller intelligens aa gjoere.

Mvh
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Ingo M » Fr, 08. Dez 2006, 12:36

Linda hat geschrieben:Ingo jeg kan norsk, det er morsmålet mitt faktisk.

Da burde du ha visst bedre enn å skrive det du gjorde.

Linda hat geschrieben:Kjeder du deg?

Nei, jeg synes det tullet og de falske påstandene dine her er ganske underholdende.
Jeg glemte å signere!
Ingo M
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Ingo M » Fr, 08. Dez 2006, 12:40

Harald96 hat geschrieben:
Det er et faktum at folk som bor i de vestlige deler av Oslo har (gjennomsnittlig) hoyere utdannelse enn dem som bor i de oestlige deler. Dette kan man jo like eller ikke like, men det har selvfoelgelig ikke noe med hverken Apartheid eller intelligens aa gjoere.

Mvh

Det er nok noe i det, men det er et langt steg ifra dette til å snu det hele og si at de som sier Oslo med "s" har høyere utdannelse enn de som sier Oslo med "sj".
Gruppen mellom 25 og 50 har du nemlig utelatt, og også der er det overveldende majoritet av dem som uttaler Oslo med "sj".

Just for the record: Jeg sier ikke at det ene er riktig og det andre ikke. Jeg tror bare ikke på at det skal legges for mye i det.
Jeg glemte å signere!
Ingo M
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Fr, 08. Dez 2006, 13:24

Ingo du kommer med påstander som du vel neppe kan bevise, men mine påstander er da feil?

jeg vet at i allefall visse nåvel, mer snobbete folk på Østlandet/ Oslo området snakker "pent" og sier da ikke Oschlo.
Og den kategorien mennesker, er nok høyere utdannet.

Hvor mange som sier hva og hva slags utdannelse de har, burde man kanskje forsket på. Min erfaring er virkelig at folk som har høyere utdannelse ikke sier Oschlo.
Men ingenr egel uten unntak.
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Ingo M » Fr, 08. Dez 2006, 14:01

Linda hat geschrieben:Ingo du kommer med påstander som du vel neppe kan bevise, men mine påstander er da feil?

jeg vet at i allefall visse nåvel, mer snobbete folk på Østlandet/ Oslo området snakker "pent" og sier da ikke Oschlo.
Og den kategorien mennesker, er nok høyere utdannet.

Hvor mange som sier hva og hva slags utdannelse de har, burde man kanskje forsket på. Min erfaring er virkelig at folk som har høyere utdannelse ikke sier Oschlo.
Men ingenr egel uten unntak.

Hva er det jeg påstår som ikke stemmer?

Her er et par av dine sitater som er motbevist:
”De fleste andre sier Oslo” – Dette stemmer ikke. De fleste i Oslo sier Oslo med ”sj”-lyd. Se oslopuls-artikkelen.
”du hører ingen fra Bærum si Oschlo da” – Denne påstanden blir feil med en gang én person fra Bærum sier ”Oschlo”. Jeg går derimot så langt å si at majoriteten i Bærum sier Oslo med "sj"-lyd. Dette avleder jeg av at majoriteten på Oslo vest også sier Oslo med sj-lyd. Kilde: samme oslopuls-artikkel.
Jeg glemte å signere!
Ingo M
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Harald96 » Fr, 08. Dez 2006, 20:07

Ingo M hat geschrieben:
Harald96 hat geschrieben:Det er et faktum at folk som bor i de vestlige deler av Oslo har (gjennomsnittlig) hoyere utdannelse enn dem som bor i de oestlige deler. Dette kan man jo like eller ikke like, men det har selvfoelgelig ikke noe med hverken Apartheid eller intelligens aa gjoere.Mvh

Det er nok noe i det, men det er et langt steg ifra dette til å snu det hele og si at de som sier Oslo med "s" har høyere utdannelse enn de som sier Oslo med "sj".
Gruppen mellom 25 og 50 har du nemlig utelatt, og også der er det overveldende majoritet av dem som uttaler Oslo med "sj".
Just for the record: Jeg sier ikke at det ene er riktig og det andre ikke. Jeg tror bare ikke på at det skal legges for mye i det.

Grunnen til at jeg ikke tok med dem mellom 25 og 50 aar var at i artikkelen sto det ikke noe om i hvilken bydel de bodde. Det var kun nevnt forskjellen mellom kvinner og menn, og dette er vel uvedkommende for vaar diskusjon? I denne aldersgruppen er det neppe stor forskjell paa hvor mange som har hoyere utdannelse eller ikke.

De som er under 25 er vel egentlig irrelevant for denne diskusjonen, i og med at det kun vil vaere de par eldste aargangene der som har klart aa skaffe seg hoyere utdannelse. Men, altsaa, iflg. undersoekelsen, uttaler ALLE disse, uansett hvor de bor, Oschlo. Ingen stor overraskelse. :roll:

Man burde kunne anta at de som er mellom 25 - 50 er en slags mellomting mellom de som er over 50 og de som er under 25.

Fordi om flertallet av disse sier Oschlo, som de sikkert gjoer, betyr da ikke at dette flertallet har hoyere utdannelse! Det er et mindretall som har hoyere utdannelse, selv i det sosialdemokratiske Norge! :wink:

Ellers saa er jeg enig i det du sier at det ikke skal legges for meget i dette :D Verden har da nok av andre problemer! :shock:

Om noen aar vil denne diskusjonen uansett bli helt akademisk, i og med at alle vil si Oschlo!

Som sagt tidligere, min bestemor uttalte alltid Oslo som "Kristiania" saa lenge hun levde (hun doede i 1975, 93 aar gammel) :twisted:

Med vennlig hilsen
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lurejoker » So, 10. Dez 2006, 20:44

Linda hat geschrieben:
...jaggu forstår jeg bo bil turistene som lasser opp bilen med mat før de tar turen til Norge...

Når man er i stand til å dele opp "bobilturistene" i tre ord, forstår jeg at man ikke tjener nok penger til å kjøpe mat i Norge...

MEN! Dette motsier jo igjen teorien om Osjlo/Oslo. (Hvis jeg har forstått rett; at Linda selv sverger til Oslo.)
Ich plane mein Leben nicht, sondern ich lebe es!
To sjeler, én tanke...
Lurejoker

Beitragvon Linda » So, 10. Dez 2006, 23:18

Linda, dvs meg selv er fra Bergen hvor det hadde vært helt gale å si Oschlo...
Dessuten hva er pointet med å betale det dobbelte eller mer for mat og andre ting?
Blir man et bedre og mer velutdannet menneske av det?
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

VorherigeNächste

Zurück zu Forum på norsk