Trist, men sant...

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Re: Trist, men sant...

Beitragvon haraldnord » Di, 25. Okt 2005, 14:52

Ennu et eksempel paa daarlig norsk:

"Senn 100,0.- i burkte sedlr til Nogres dissileksiforbnud, f๘r kl.35 i mora. Adr. er Wdamdveine2. Vi har morra di som gisl! Ike knotakt potili -Da vi skit!!"

OK, denne var litt stygg!!

Med vennlig hilsen Harald N=
Alkoholen er menneskehetens fiende og derfor maa den drikkes opp!
haraldnord

Beitragvon Lavskriken » Mi, 26. Okt 2005, 23:07

Hei, haraldnord!

Altså dette som du skrev om dårlig norsk til sist, dette skjønner jeg ikke i det hele tatt! Hva er dette som du ville si?

Hilsen! Lavskriken

P.S.: Jeg foretrekker god norsk forresten!
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Magnetic North » Do, 27. Okt 2005, 21:32

Heisann,

I tillegg er det mange leger som kvier seg for å frata eldre retten til å kjøre bil

på den ene siden kan jeg meget godt forstå hvorfor sånne leger kvier seg, er det med å trekke inn sertifikatet jo ikke noe annet enn en form av forskjellsbehandling og helt diskriminerende overfor eldre mennesker, som har kjørt bil hele sitt livet, mye erfaring med dette og er nå i stor fare for å miste lov til å bruke bilen, bare fordi de er gamle. Å kunne bruke bilen betyr en enorm lettelse når en er muligens ikke lenger i stand til å bruke sine egne ben over en lengre distanse. I tillegg viser en stor undersøkelse at eldre kjører mye saktere og forårsaker derfor et langt mindre antall av trafikkulykker som mange andre selskapsgrupper. Bare tenk på alle de rå- og fyllekjørerne der ute.

Selvsagt fins det eldre som er kanskje rett og slett ikke lenger i stand til å kjøre på en skikkelig måte, men jeg er overbevist om at det er nokså vanskelig å skille disse fra de andre som kjører muligens saktere og forsiktigere men er fremdeles på sine fulle fem, og ved en kjøreprøve blir denne oppgaven enda mere vanskelig.

Vi alle blir stadig eldre, tiden går fort og i en håndvending er det deg også som er nytt medlem hos "de gamle" :idea:

Enkelte steder tilbys det nå oppfriskingskurs for eldre bilister. Det er jo en stund siden de lærte å kjøre bil, og mye er forandret siden den gang.

Kanskje. Kanskje ikke. Hvem er det som skal avgjøre dette uten å drifte bort i urettferdigheter?

Bare mine 5 ore til et meget interessant tema som er verdt å bli diskutert om! :wink:
Det finnes bare to tragedier i dette livet: den ene er ikke å få det som man vil, og den andre er å få det som man vil.
Magnetic North
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon haraldnord » Do, 27. Okt 2005, 21:54

Magnetic North hat geschrieben:Selvsagt fins det eldre som er kanskje rett og slett ikke lenger i stand til å kjøre på en skikkelig måte, men jeg er overbevist om at det er nokså vanskelig å skille disse fra de andre som kjører muligens saktere og forsiktigere men er fremdeles på sine fulle fem, og ved en kjøreprøve blir denne oppgaven enda mere vanskelig.
:

Jeg har selv en tante som er 93 aar gammel. Hun er egentlig som en ungdom selv, men kjoerer, heldigvis, ikke bil lenger.

Hun var meget opphisset siste gang jeg saa henne, da en venn av henne, ca. 90 aar, hadde blitt fratatt sertifikatet etter et biluhell (som vedkommende venn selv var skyld i).

Normalt, etter min mening, skulle ikke 90-aaringer kjoere bil, like saa lite som 14-aaringer. F. eks. de fleste flyselskaper har en aldersgrense paa 60 aar for flykapteiner, det samme har de fleste skipsrederier for skipskapteiner.

Hvorfor faar 90-aaringer legeattest for aa kjoere bil? Fordi det finnes, i Norge, leger som er over 80 aar gamle og som fremdeles faar lov til aa praktisere medisin. De skriver jo gladelig ut attester for sine venner!

Selv har jeg, som de fleste nordmenn, et sertfifikat som er gyldig til jeg blir 100 aar (men etter en viss alder, jeg tror 70, maa man fremvise legeattest).

Med venlig hilsen Harald N =
Alkoholen er menneskehetens fiende og derfor maa den drikkes opp!
haraldnord

Beitragvon Lavskriken » Do, 27. Okt 2005, 22:09

Hei, Magnetic North!

Snart skal du bli "NF-Stammbesucher", og jeg skal hjelpe deg med dette.

Du har bare rett i at det er vanskelig å trekke kjøre-tillatelsen fra et gammelt menneske som har kjørt bil i mange år. Og det er riktig at vi alle blir eldre og skal engang selv bli offer av dette.

Men samtidig er det kjent at synet blir mindre og mindre i seinere år, at hørselen minker i samme tid. Dersom en lege da finner at pasienten ikke ser eller hører bra nok, så skulle han trekke kjøre-tillatelsen fra ham, fordi pasienten blir en fare for samfunnet og for seg selv. Det hjelper ham da lite at han har kjørt i mange år og har stor erfaring. Dette som er problemet er at disse forandringer skjer sakte og pasienten merker det ikke selv. Selvfølgelig skulle ikke fastlegen avgjøre dette, men kanskje en lege ved myndighetene.

Jeg kjenner forresten flere eldre mennesker som har kjøre-tillatelse enda, men har ikke bruk for den. Jeg har en venn i Norge som er allerede 81 år. Han eier en stor gammeldags Volvo. Men han sykler mye i nærheten. Og skal han reise en langtur, så tar han enten tog eller han finner en ung venn som kjører ham avstede i sin egen bil. Dette er meget fornuftig, synes jeg.

Hilsen. Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Vorherige

Zurück zu Forum på norsk