Tröndersk

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Re: Tröndersk

Beitragvon Harald96 » Do, 17. Aug 2006, 15:53

Det finnes ingen normer for hvordan man skal skrive paa norske dialekter. To troendere som forsoeker aa skrive paa dialekt vil skrive helt forskjellig. Det er derfor at det kan bli tungt aa lese. Slik er det, saavidt jeg vet, med platt-tysk, ogsaa.

En annen ting er det naar dialekt forekommer i direkte tale i litteraere verk! Da blir det noe helt annet. Ref. Hamsun, f. eks. De fleste av hans personer snakker jo nordlandsdialekt. I slike sammenhenger er dialekt helt noedvendig.

Mvh
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Jokey » Do, 17. Aug 2006, 17:55

Harald96 hat geschrieben:Det finnes ingen normer for hvordan man skal skrive paa norske dialekter. To troendere som forsoeker aa skrive paa dialekt vil skrive helt forskjellig. Det er derfor at det kan bli tungt aa lese. Slik er det, saavidt jeg vet, med platt-tysk, ogsaa.

En annen ting er det naar dialekt forekommer i direkte tale i litteraere verk! Da blir det noe helt annet. Ref. Hamsun, f. eks. De fleste av hans personer snakker jo nordlandsdialekt. I slike sammenhenger er dialekt helt noedvendig.

Mvh

Jo, det er normer for hvordan man bruker norsk skriftlig. Vi har to skriftspråk (og enda flere ser man bort i fra de offisielle) nettopp fordi det er så stort spenn mellom dialektene. I enkelte tilfeller er det sikkert både nødvendig og riktig å skrive slik man uttaler språket (skrive dialekt), men ikke som standard skriftspråk. Det er unødvendig og en ren forsøpling av språket.

Åm jæi skulle skrivi sånn såmm jæi snakker ville de allt i allt sett veldi uåvesjiktli ut. Litt sånn Ravi...

Redigert: Du har selvfølgelig rett i at det ikke finnes normer for hvordan man bruker en dialekt. Dialekt er og blir en type privatsak. Jeg mener bare at det å skrive på dialekt ikke er eller bør bli en norm.
Noen barn er gule, men det er utenpå
Og hvis jeg spør så svarer du at smurfene er blå
Jokey

Beitragvon Jewka » Di, 22. Aug 2006, 18:04

nei for al del ikke snakk trøndersk, det er grusomt å høre på for alle som ikke er trøndere hehehehe

Faar aa slutte kretsen:
Itj snakk bokmaal, de e so tvilsom aa höra paa!! :D :D :D

Jeg ville faar all del ikke starte en diskusjon om dialekter...
Aeg villa bare ha ein te aa snakke me!!
:oops:
Jewka

Beitragvon Linda » Di, 22. Aug 2006, 18:05

ingen som snakker bokmål da.. ok kanskje noen NRK ansatte...

Vi skriver bokmål, selv snakker jeg bergensdialekt
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Vorherige

Zurück zu Forum på norsk