Liker tyskerne historieforfalskning?

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Liker tyskerne historieforfalskning?

Beitragvon Kviknedøle » Mi, 15. Jul 2009, 8:53

Jeg vært veldig overraskt. Se på det:

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=568556
Zuletzt geändert von Kviknedøle am Mi, 15. Jul 2009, 10:00, insgesamt 1-mal geändert.
Mvh
Rainer

"Blunder du også, din enøyde djevel, sa mannen - han skulle træ en tråd i nåla."
Kviknedøle
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 419
Registriert: Mi, 14. Mai 2008, 12:59
Wohnort: Kvikne / Tynset kommune / Fylke Hedmark

Re: Liker tyskerne historieforfalskning?

Beitragvon hobbitmädchen » Mi, 15. Jul 2009, 9:24

Huff ja. Det er jo veldig dumt og ikke sant. Jeg har ikke noe problem å høre om "hva forfedrene mine har gjort av godt og vondt". Det er en del av historien vår - ferdig med det.
Kanskje man skulle skrive en mail til NSB?

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied
 
Beiträge: 8757
Registriert: Di, 10. Aug 2004, 14:56

Re: Liker tyskerne historieforfalskning?

Beitragvon Harry132 » Mi, 15. Jul 2009, 10:02

Hei,

dette er sikker riktig at vi tysker kan lese dette. Men forhåpentlig kan de engelskmenn også lese i Narvik at de har ødeleggt byen !

Jeg har da ingen problem med begge to :D

Hilsen
Harry
Meine Diaschau "Norwegen - mit dem Rad zum Nordkap": http://www.Heinz-Knapp.de
Harry132
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 743
Registriert: Di, 07. Jul 2009, 17:28
Wohnort: Süd-Hessen

Re: Liker tyskerne historieforfalskning?

Beitragvon Ulrike44 » Mi, 15. Jul 2009, 11:00

Men hvem gir oppdraget til sånt? Det er vel det norske turistbyrået som er ansvarlig for oversettelsesoppdraget, tror jeg minst - og var vel redd for at tyske turister kunne utebli?

Det er et gammelt tema her i Norge, og tas fram i hvert år, både i kringkastingen og i aviser, for 10 eller 15 år siden var det enda verre - med skikkelige fornærmelser, ja allerede hatutbrydd osv. Det "3. riket" og den andre verdenskrigen er ikke glemt, fremdeles ikke, og dette må vi som tyskerer tåle, om vi kan for det eller ikke - det er bare slik. En sammenligning med terror av andre stater synes meg helt urettferdig - en mord f. e. ikke rettferdiggjør en annen.

Men vanligvis er det annerledes: Jeg for min del har aldri her (i motsetning til Frankrike f. e.) opplevd motstand eller endog fientlighet, det synes meg at visse kretser nærer slikt, selv om jeg ikke vet hvem kunne ha vært interessert i sånt. Når jeg for min del nevner denne forferdelige tiden her hos mine venner (og det gjør hhv. gjorde jeg) kommer det ærlig og unisono: "Det kan du jo ikke noe for, det var andre som har gjort det!"

Fasit: Synes det må vi tåle - og tie. Og te oss bra og anstendig - at vi blir litt mer populære.

Ulrike
... es ist, was es ist, sagt die Liebe
(Erich Fried)
Ulrike44
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 3059
Registriert: Do, 30. Aug 2007, 22:41
Wohnort: Møre og Romsdal

Re: Liker tyskerne historieforfalskning?

Beitragvon Harald96 » Mi, 15. Jul 2009, 11:08

Tja, de fleste tyskere kan vel lese den engelske teksten ogsaa!

Men jeg maa si at jeg ble meget forbauset da jeg for noen aar siden leste en bok av den tyske historikeren Bodo Scheurig: Alfred Jodl - Gehorsam und Verhaengnis, Verlag S. Bublies, 1999 (originalutgaven er visstnok fra 1991)

Her skriver forfatteren at generaloberst Jodl motsatte seg instruksjoner om aa brenne ned all bebyggelse i Nord-Troms og Finnmark (“den brente jords taktikk”). Det er forsaavidt riktig at Jodl var imot dette, men han lyktes jo paa ingen maate med aa stoppe det.

Fra side 391 (min utgave): “ - - - Jodl jedoch spricht von einem Befehl, den Reichskommisar Terboven erzwungen habe. Trotz dieses Fuehrerbefehls sei in Nordnorwegen - gemaess der Haager Landkrigsordnung - nur das militaerisch Notwendige zerstoert worden. Beweis: Die unversehrten Staedte Kirkenes, Hammerfest und Alta. - - - “ (min uthevelse)

Hmmm. Litt av et bevis!!
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 1024
Registriert: Sa, 05. Nov 2005, 14:58

Re: Liker tyskerne historieforfalskning?

Beitragvon Ulrike44 » Mi, 15. Jul 2009, 11:23

Harald96 hat geschrieben:Trotz dieses Fuehrerbefehls sei in Nordnorwegen - gemaess der Haager Landkrigsordnung - nur das militaerisch Notwendige zerstoert worden. Beweis: Die unversehrten Staedte Kirkenes, Hammerfest und Alta. - - - “ (min uthevelse)


Utrolig!
... es ist, was es ist, sagt die Liebe
(Erich Fried)
Ulrike44
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 3059
Registriert: Do, 30. Aug 2007, 22:41
Wohnort: Møre og Romsdal

Re: Liker tyskerne historieforfalskning?

Beitragvon Harry132 » Mi, 15. Jul 2009, 14:27

...ja vel dette er ganske sikker et bevis :roll:

Men la meg si: Til i dag er det vel ikke sikker, har nå tysker Hammerfest ødelagt, eller var det en ulykke med ild! Jeg lest det så.

Ja, jeg finner det storartet at Nordmenn er så vennlig til tyskerne. En andre tysker undret seg jo å lese, på Nordkapp, så "objektiv" ja bedrøvelig på de mange tyskerne døde fra forskjellige tyskerne skiper der.

I det sist du finner mer og mer minnemerker og museumer fra annet verdenskrig - i hele Norge. Og spesiell i Nord-Norge nok mange tyskerne bunker.

Hilsen
Harry
Meine Diaschau "Norwegen - mit dem Rad zum Nordkap": http://www.Heinz-Knapp.de
Harry132
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 743
Registriert: Di, 07. Jul 2009, 17:28
Wohnort: Süd-Hessen

Re: Liker tyskerne historieforfalskning?

Beitragvon Ulrike44 » Mi, 15. Jul 2009, 14:41

Stemmer, det er mange minnesmerker i hele Norge.

Et kanskje ikkå så kjente minnesmerke - så ble jeg fortalt om av en lofoting - er flere åser med edeltanner på Lofoten som har blitt plantet rett etter krigen, som minne at aldri skal glemmes det forferdelige overfallet.

Men som sagt: hatet minket samme som befolkningen som opplevde det, og når vi ter oss tålelig og ikke arrogant - da er vi velkommen. Da jeg opplevde nasjonaldagen her for første gang fikk jeg utstrakte hender av viltfremmede folk og overalt "hjertelig velkommen til Norge".
... es ist, was es ist, sagt die Liebe
(Erich Fried)
Ulrike44
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 3059
Registriert: Do, 30. Aug 2007, 22:41
Wohnort: Møre og Romsdal

Re: Liker tyskerne historieforfalskning?

Beitragvon Harald96 » Mi, 15. Jul 2009, 15:53

Harry132 hat geschrieben:Til i dag er det vel ikke sikker, har nå tysker Hammerfest ødelagt, eller var det en ulykke med ild! Jeg lest det så.

Ja, man kan jo lese mye rart! :shock:
Hammerfest ble totalt utslettett av tyskerne i perioden november 1944 - februar 1945. Kun gravkapellet sto igjen.
Du tenker kanskje paa Aalesund. Den byen brant i 1904. Aalesundere er ikke alltid godt likt i resten av landet, derfor er det enkelte som sier: Jeg har ikke vaert saa glad siden Aalesund brant! :|

PS: (Naar jeg tenker meg om): Det var ogsaa en brann i Hammerfest i 1890, da halve byen brant ned. Det er kanskje denne du har lest om?
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 1024
Registriert: Sa, 05. Nov 2005, 14:58

Re: Liker tyskerne historieforfalskning?

Beitragvon Barney Bär » Mi, 15. Jul 2009, 19:44

har lest litt i vg sitt forum. etter artikkelen sier en talsmann fra nsb, at de har fått tilsvarende tilbakemeldinger fra tyske turister, slik at de valgte ikke å skrive om dette. :-?
hvis det er sant, er det jo rett og slett skammende. reaksjoner fra forumets brukere på dette - må man vel ikke snakke om.
men jeg vet om mange tyskere som reagerer sterk når temaet kommer på bordet. de ødelegger for oss andre uten å skjønne en d..t. :evil:
kanskje det er virkelig en god idee, når det hagler inn e-post om dette hos nsb?

har noen lyst å være med?
Barney Bär
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 2053
Registriert: Do, 10. Aug 2006, 0:13

Re: Liker tyskerne historieforfalskning?

Beitragvon Schnettel » Mi, 15. Jul 2009, 21:18

Barney Bär hat geschrieben:kanskje det er virkelig en god idee, når det hagler inn e-post om dette hos nsb?
har noen lyst å være med?
Jepp, jeg er med.
Når livet gir deg sitroner - be om Tequila og salt!
Schnettel
NF-Mitglied
NF-Mitglied
 
Beiträge: 4937
Registriert: Sa, 05. Jul 2003, 15:41
Wohnort: Rognan - 67 grader nord

Re: Liker tyskerne historieforfalskning?

Beitragvon Barney Bär » Mi, 15. Jul 2009, 22:28

Sånn, har nettopp brukt kontaktskjemaet "tilbakemeldinger" (klick) på nsb sin side.
Vi får se hva som kommer tilbake.
Barney Bär
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 2053
Registriert: Do, 10. Aug 2006, 0:13

Re: Liker tyskerne historieforfalskning?

Beitragvon hobbitmädchen » Do, 16. Jul 2009, 9:25

Barney Bär hat geschrieben:har lest litt i vg sitt forum. etter artikkelen sier en talsmann fra nsb, at de har fått tilsvarende tilbakemeldinger fra tyske turister, slik at de valgte ikke å skrive om dette. :-?


What?! Fy faen også! At det er mulig?!
Men da skulle de ha fjernet det fra den norske og engelske delen også...

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied
 
Beiträge: 8757
Registriert: Di, 10. Aug 2004, 14:56

Re: Liker tyskerne historieforfalskning?

Beitragvon Harald96 » Do, 16. Jul 2009, 14:06

Harald96 hat geschrieben:PS: (Naar jeg tenker meg om): Det var ogsaa en brann i Hammerfest i 1890, da halve byen brant ned.

(Dette har egentlig ikke noe med denne traaden aa gjoere, men jeg nevner det allikevel):
Keiser Wilhelm II var en stor norgesvenn, og ga store pengebidrag til gjenoppbyggelsen av Hammerfest etter denne brannen! Han hadde besoekt Hammerfest ved flere anledninger.

Han tilbragte ofte sommerene paa sin yacht i de norske fjordene. Engang, da han seilte gjennom det smale Stokksundet (mellom Trondheim og Roervik) med sin yacht, ble han svaert nervoes og grep roret selv. Losen Nordhus sa da: "Her er det jeg som er sjef!"*) Vel, de kom godt igjennom dette sundet, og etterpaa fikk los Nordhus et gullur av keiseren som takk! :D

*) Los Nordhus gikk vel her litt over sine fullmakter. Det er faktisk alltid kapteinen som er sjefen ombord. Eneste unntagelse (som jeg vet om): Panama-kanalen. Der er losen ansvarlig for navigeringen.
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 1024
Registriert: Sa, 05. Nov 2005, 14:58

Re: Liker tyskerne historieforfalskning?

Beitragvon Barney Bär » Do, 16. Jul 2009, 18:54

Harald, takk for fin historie. :D
Barney Bär
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher
 
Beiträge: 2053
Registriert: Do, 10. Aug 2006, 0:13

Nächste

Zurück zu Forum på norsk

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 1 Gast