"Halvbroren" (Lars Saabye Christensen)

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

"Halvbroren" (Lars Saabye Christensen)

Beitragvon Menneskejerven » So, 30. Jan 2005, 13:50

Hei!

Finnes det noen av dere norsktalende som noen gang har lest boken „Halvbroren“ av Lars Saabye Christensen? Selv har jeg lest den nå i januar og må tilstå at jeg var utrolig begeistret.
Selv om boken bærer preg av en såkalt oppveksthistorie så synes jeg den er mye, mye mer enn en vanlig familiesaga. Leseren føler seg nesten som en del av denne familien Nilsen etter å ha lest gjennom de 700 sidene og er direkte skuffet da boken plutselig er slutt. Ved siden av denne etterkrigshistorien som fører oss mer eller mindre gjennom hele det forrige århundret finnes det utrolig mange andre viktige handlingsmomenter som står sentralt, bl.a. løgn, angst, taushet, pubertet, rus samt den glitrende filmverden som tangeres om og om igjen. Vi blir også vitne til en voldtektshistorie og er – ved siden av Oslo som hovedskueplass – gjester på avsidesliggende Røst, øyriket ytterst ved havet helt sør i Lofoten. Og utover det inneholder boken en stor og ypperlig porsjon "nordisk humor" - fantastisk!
Boken kan bare anbefales og vant helt til rette en del viktige priser i Norge.
Bare skriv noen ord selv, f.eks. hvordan dere opplevde boken, dere som har lest den.

Hilsen Menneskejerven
Menneskejerven
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: "Halvbroren" (Lars Saabye Christensen)

Beitragvon hobbitmädchen » So, 30. Jan 2005, 14:44

Menneskejerven hat geschrieben:Hei!

Finnes det noen av dere norsktalende som noen gang har lest boken „Halvbroren“ av Lars Saabye Christensen?

hei!

vel, jeg har ikke lest "halvbroren" men "beatles" av lars saabye christensen. han har en veldig fin måte å skrive bøker på. jeg tror jeg leste boka bare i to dager eller noe sånt for jeg kunne ikke stoppe.
så jeg kan også bare anbefale å lese denne boka!

men hvis du sier at "halvbroren" er så utrolig bra, da må jeg vel lese den å!

den hobbitjenta

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Menneskejerven » So, 30. Jan 2005, 15:52

Hei hobbitjenta!

Ja, bare gjør det, dette vil du ikke angre på. Stilen hans er virkelig fin – og morsom! Måtte ofte le høyt da jeg leste „Halvbroren“.
Nå har du faktisk overbevist meg så mye at jeg skal ta „Beatles“ med på leseplanen...

Ha en fortsatt god søndag oppe i Trondheim som har fått 3. plassen min i avstemningen over de mest populære byene i Norge!

Hilsen Menneskejerven
Menneskejerven
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon hobbitmädchen » So, 30. Jan 2005, 15:57

Menneskejerven hat geschrieben:Hei hobbitjenta!

Ja, bare gjør det, dette vil du ikke angre på. Stilen hans er virkelig fin – og morsom! Måtte ofte le høyt da jeg leste „Halvbroren“.
Nå har du faktisk overbevist meg så mye at jeg skal ta „Beatles“ med på leseplanen...

ja, det må da bare på leseplanen din! selv om det blir litt rart mot slutten.

Menneskejerven hat geschrieben:Ha en fortsatt god søndag oppe i Trondheim som har fått 3. plassen min i avstemningen over de mest populære byene i Norge!

sitter dessverre nede i dresden for tida! men takk læll :)
ha en fortsatt fin søndag du å!

den hobbitjenta

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon tsobol » So, 30. Jan 2005, 19:47

hei,

ja kritikken din hørs virkelig bra ut, meneskejerven... jeg skal vel også ta boken på leseplanen min :D jeg liker virkelig sånne "monster"-bøker :D :D

ha en fortsatt god søndag

thurid (som er heller ikke i norge for tiden :cry: ....)
hvis du har lyst til å vite hva man kan gjøre i M/V, så tar gjerne en titt på: http://www.tri-color-ranch.de
tsobol

Beitragvon hobbitmädchen » Mo, 31. Jan 2005, 0:41

hei!

siden det er snakk om "rare" bøker ;)

har noen av dokker lest ei bok fra tor åge bringsværd?!

den hobbitjenta

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon gullfisken » Mo, 31. Jan 2005, 1:27

Heisann,

hobbitmädchen hat geschrieben:siden det er snakk om "rare" bøker ;)
har noen av dokker lest ei bok fra tor åge bringsværd?!

Nei, vet ikke engang hvem han er :oops:

Når det gjelder "rare" bøker (hva som helst det betyr) har jeg en til. Forfatteren er Val McDermid, boken heter "Sirenenes sang" og handler om mord som kunstform. Inspirert av et besøk hos museet for kriminologi og tortur i Firenze (Italia) går det en seriemorder løs. Han bygger opp torturmaskiner etter forbildet fra museet og prøver dem ut i praksis. Ofrene må oppfylle bestemte krav og torturering av dem følger en pertentlig utarbeidt seremoni. Boken er en ekte utprøving av hvor sarte nerver leseren besitter. Kan bare anbefale boken til dem som liker å lese gode spenningsromaner. :lol:

(Må føye til at denne boken er helt uegnet for norsk-nybegynner!)

Masse "blodtørstige" hilsner fra gullfiskdammen! :twisted: :wink:
"Die äußere Wüste wächst, weil die inneren Wüsten so groß geworden sind" - J. Ratzinger
gullfisken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon hobbitmädchen » Mo, 31. Jan 2005, 11:32

gullfisken hat geschrieben:Nei, vet ikke engang hvem han er :oops:

vel, han er en av de mest kjente forfattere i norge i vår tid! han debuterte på 60-tallet og har skrevet massevis av bøker og andre ting.

boka æ anbefaler heter: "den som har begge beina på jorda står stille"

æ synes at tittelen er veldig fin og først og fremst sant - det var egentlig grunnen til at æ kjøpte boka.

på baksida av boka står:
"en fullstendig vill og gal roman - spekket med de mest besynderlige krumspring og digresjoner. da den utkom for nøyaktig 25 år siden (!) ble den av mange betraktet som en anarkistisk lærebok - og et mesterverk. men for like mange var den utelukkende en rød (og svart) klut. noen lo seg fillete - andre mente at boken var fullstendig blottet for humor (i hvert fall av det korrekte slaget). sånn kan det gå.
uansett: tittelen er blitt et moderne ordspråk, etter hvert så vanlig at du kanskje har glemt at det opprinnelig var navnet på en roman?
se opp! alveolene er her igjen!"

velvel, æ liker ihvertfall måten hans han skriver på! og hvis noen liker lars saabye christensen så tror æ at han/hun kommer til å like tor åge bringsværd han/hun å!

den hobbitjenta

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Linda » Mo, 31. Jan 2005, 18:56

Jeg kan anbefale Gunnar Staalesen. Bøkene hans om Varg Vemu er jo utrolig bra og spennende og triologien hans (1900-1950 og 1999 ?sluuuuuuuuuuuuuukte jeg. Var så skuffet når jeg hadde elest ut alle bøkene- Saabye Christensen er en bra forfatter, læreren vår leste Beatles til oss da vi gikk på ungdomsskolen.
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Menneskejerven » Mo, 31. Jan 2005, 20:31

@ Linda:

Heisann, Gunnar Staalesen – dette høres ut som „en kamp på hjemmebane“, Linda. :)
Men jeg er enig med deg, Staalesen er veldig bra. Jeg har også lest denne triologien som førte oss detaljert gjennom hele det forrige århundre, godt innepakket i en kriminalhistorie som begynner natt til den 1/1-1900 og slutter den 31/12-1999. Alle som er interessert i nyere norsk historie kan her oppleve den på en direkte underholdende måte, kjempebra!!! :!:

@ Hobbitjenta:

Hei igjen, jeg har ofte hørt navnet Tor Åge Bringsværd og lest en del kritikker, men ikke noen av bøkene hans. Er de lett å lese, eller er stilen vanskeligere enn den Lars Saabye Christensen bruker? Kritikkene høres ofte litt krevende ut...???
Det er forresten moro å oppdage enkelte trønderske elementer i språket ditt. :) Trøndersk er norsken jeg synes er mest vanskelig å forstå... :x

Hilsen Menneskejerven
Menneskejerven
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon hobbitmädchen » Mo, 31. Jan 2005, 21:00

Menneskejerven hat geschrieben:Er de lett å lese, eller er stilen vanskeligere enn den Lars Saabye Christensen bruker? Kritikkene høres ofte litt krevende ut...???

æ synes egentlig ikke at stilen hans e vanskelig eller krevende. men det e jo subjektivt da!

Menneskejerven hat geschrieben:Det er forresten moro å oppdage enkelte trønderske elementer i språket ditt. :) Trøndersk er norsken jeg synes er mest vanskelig å forstå... :x

e bare ælska trøndersk :) det e jo som det andre morsmålet mitt da ;) de norske vennene mine som ikke e trøndere synes det e kult med denne bittelite tyske aksenten min blanda med trøndersk "synginga" ;)

den hobbitjenta

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Linda » Mo, 31. Jan 2005, 22:14

Jerven joda men en av i en av de siste bøkene til Staalesen foregikk jo handlingen i Oslo da. For meg som nå er bosatt i utlandet er det selvfølgelig ekstra kjekkt å lese hvor i Bergen Veum oppholder seg, da ser jeg det for meg og vet hvor det er.

Hobbit: Synes ikke at dialekt er kult å skrive jeg da :) Synes jeg ser meg selv sette i gang med å skrive skikkelig bergensk.. men men er ingen kjuagutt jeg så jeg holder meg til bokmål :)
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon hobbitmädchen » Mo, 31. Jan 2005, 22:32

Linda hat geschrieben:Hobbit: Synes ikke at dialekt er kult å skrive jeg da :) Synes jeg ser meg selv sette i gang med å skrive skikkelig bergensk.. men men er ingen kjuagutt jeg så jeg holder meg til bokmål :)

vel, æ synes det for du sparer noen bokstaver på denne måten da! anbefaøes også for sms-skriving ;)
dessuten så sa æ ikke at det var kult å skrive på trøndersk men det går jo litt fortere da ;) og dessuten e æ ikke av den typen som nekter dialekten man snakker... selv om æ snakker sæchsisch og frænkisch på tysk som ikke e så populære da...

den hobbitjenta

p.s. noen av dere som har lest "innersvinger" av atle næss?!

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Linda » Mo, 31. Jan 2005, 22:41

Jo men hobbit bruk andre forkortelser da, jeg får helt vondt i øynene av å lese det du skriver.
Forskjell på å snakke og skriver dialekter er nettopp, snakking og skriving.
Lurer på hvor mye de andre hadde forstått hadde jeg begynt å snakke om bekkalokk, kjuagutter, bauekorps og andre ting man sier i Bergen men ikke skriver. :roll:
No vet eg ikkje ka de andre sier om atte du skriver sånn dialekt, men eg synes no at det ikjke er grådig kjekkt å lese. Eg hakkje nokke lyst å være løyen her då men..... :D
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Menneskejerven » Mo, 31. Jan 2005, 23:07

Hei igjen, Linda!

Selv har jeg vært to ganger i Bergen, som ligger forresten på en fin 2. plass i avstemningen over de mest populære i byene i Norge, og kjenner meg nesten igjen i Varg-Veum-serien også. Men for deg må det være ekstra hyggelig å holde kontakten til hjembyen takket være Staalesen. Jeg synes det var pussig at Varg Veum dukket opp i trilogien også og løste gåten til slutt etter at vi lesere var blitt kjent med hans avstamning og ungdom på en ypperlig måte...

Noe helt annet: Norge har like slått regjerende OL- og VM-vinnerne fra Kroatia 28-25 i VM i håndball! Det var stort!!! :D

Hilsen Menneskejerven

PS.
Morsomt med dialektene – hobbitjenta & Linda. Selv behersker jeg dessverre bare bokmål, men har lært meg å forstå merkelige „jærsk“ etter hvert... :shock:
Nei, jeg har dessverre ikke lest noe av Atle Næss enda. Er han god?
Menneskejerven
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Nächste

Zurück zu Forum på norsk