Hei!
Finnes det noen av dere norsktalende som noen gang har lest boken „Halvbroren“ av Lars Saabye Christensen? Selv har jeg lest den nå i januar og må tilstå at jeg var utrolig begeistret.
Selv om boken bærer preg av en såkalt oppveksthistorie så synes jeg den er mye, mye mer enn en vanlig familiesaga. Leseren føler seg nesten som en del av denne familien Nilsen etter å ha lest gjennom de 700 sidene og er direkte skuffet da boken plutselig er slutt. Ved siden av denne etterkrigshistorien som fører oss mer eller mindre gjennom hele det forrige århundret finnes det utrolig mange andre viktige handlingsmomenter som står sentralt, bl.a. løgn, angst, taushet, pubertet, rus samt den glitrende filmverden som tangeres om og om igjen. Vi blir også vitne til en voldtektshistorie og er – ved siden av Oslo som hovedskueplass – gjester på avsidesliggende Røst, øyriket ytterst ved havet helt sør i Lofoten. Og utover det inneholder boken en stor og ypperlig porsjon "nordisk humor" - fantastisk!
Boken kan bare anbefales og vant helt til rette en del viktige priser i Norge.
Bare skriv noen ord selv, f.eks. hvordan dere opplevde boken, dere som har lest den.
Hilsen Menneskejerven