Jevndøgn

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Jevndøgn

Beitragvon Lavskriken » Mi, 21. Sep 2005, 21:58

Hei, alle sammen!
Nå er det jevndøgn igjen! Jeg opplever denne dagen allerede i Tyskland som en tid med vanskelig framtid: Nå følger dager med lite lys og solskinn, det blir kaldt etterhvert og vi har ofte mye tåke. Dette som jeg synes mest dårlig er at vi fortsatt har sommertid i oktober selv om denne måned egentlig er en måned som tilhører vintertiden. Det er allerede mange år siden at sommertiden ble avsluttet til slutt av september. Men nå gjelder denne tiden til slutt av oktober. Enda verre enn hos oss er det sansynligvis i Norge. Og det blir verre og verre dess mer man kommer mot nord. Jeg har engang lest Alberte-trilogien av Cora Sandel. Da fortelles det om denne lengselen etter lys hos folk som bor i Tromsø, og at de står ved vinduet og ser ut til de første solstråler som de kan se om våren. Dette varer bare noen minutter, og solen har godt ned igjen. Jeg vet at det finnes en stor del Nordmenn som flytter bort en viss tid om vinteren mot varmere og lysere regioner slik at de har litt mindre vintertid.
Vi i Tyskland er da forholdsvis heldige: Vi får det lyst også om vinteren og solen kommer ut engang om dagen. Hvordan opplever dere denne tiden?

Hilsen. Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Jevndøgn

Beitragvon Magnetic North » Do, 22. Sep 2005, 21:26

Hei,

Dette som jeg synes mest dårlig er at vi fortsatt har sommertid i oktober selv om denne måned egentlig er en måned som tilhører vintertiden.

Etter min mening og følelse er oktoberen en måned som hører uten om og men til høsten, og ikke til vinteren. At sommeren flytter bestandig mot årets slutt skyldes nok hovedsakelig generelle og omfattende klimaforandringer som oppstod (og er ennå i ferd med å utvide seg) i kjølvannet av miljøforurensing og dette kjempestore ozonhullet som blir stadig større. Politikerne verden rundt bryr seg helt tydeligvis ikke særlig om denne tilstanden, og jeg frykter vi blir vel nødt til å leve med alvorlige fenomener som følger etter disse forandringer. Bare tenk på de tropiske stormer USA har blitt rammet av i løpet av de siste årene, og et helt aktuelt eksempel er jo nettopp i ferd med å skje foran øynene våre i form av orkanen Rita. Jeg nekter å forestille meg hvordan det kunne muligvis gå videre med alt dette (grøss!). :cry:
Jeg husker å ha lest en artikkel om temaet, yupp, her er den: http://www.ba.no/vaeret/article1606385.ece .

EDIT: Og enda en til. Slo på nettleseren min akkurat nå og fikk rett øye på dette: http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/5082481.html
Magnetic North
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » Sa, 24. Sep 2005, 20:52

Hei, Magnetic North!
Nå tror jeg, du har misforstått meg. Jeg mente ikke klima-forandringer med dette som jeg skrev. Jeg oppfatter oktoberen heller ikke som en vintermåned.
Men vi fikk "sommertiden" i Europa i 1980, dvs at tiden ble satt en time foran til slutt av mars og ble satt tilbake til slutt av september. Men noen år seinere har man forandret dette: Nå varer sommertiden fra slutten av mars til slutten av oktober. Dette betyr at vi har 7 måneder sommertid og bare 5 måneder den normale Mellomeuropeiske Tid. Jeg synes at sommertiden er en måned for lang hos oss og at det var bedre å avslutte den til slutt av september. Dette alt har ikke noe med klima-forandringen å gjøre, men det er regler som politikere har satt opp i Brüssel, at sommertiden varer lengre. Jeg mener at tiden etter jevndøgnen skulle være "vintertid", siden det blir mer og mer mørkt om kvelden og etterhvert kaldere. For Nordmenn må denne reglen ha enda mer vekt, siden det mørkner tidligere i Norge i løpet av vinterhalvåret.

Hilsen! Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Magnetic North » Di, 27. Sep 2005, 21:49

Hei igjen,

Lavskriken hat geschrieben:Hei, Magnetic North!
Nå tror jeg, du har misforstått meg.

Umpf, jøss, når som du sier det ser jeg dette og, jeg tok helt feil.

Jeg synes at sommertiden er en måned for lang hos oss og at det var bedre å avslutte den til slutt av september.

Det ville vært godt dersom vi hadde den en måned kortere, jeg har også fornemmelsen at det blir noe for langt sommertid og ville helst ha en tydeligere overgang til vintertiden slik at man legger bedre merke til forskjellen. Men bortsett fra det må jeg kanskje tilstå at jeg trives veldig godt i den kalde og mørke årstiden også og får slett ikke depresjoner selv om det er kaldt og mørkt ute på lengre tid. Og det blir enda bedre når det kommer litt snø til... :wink: (ingen spøk!)
Magnetic North
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » Mi, 28. Sep 2005, 19:21

Hei, Magnetic North!
Depresjoner får jeg ikke i vintertiden. Men jeg synes, det er tyngre å stå opp fra sengen hver morgen, dersom det er mørkt enda og ingen fugl synger ute. Jeg liker ikke særlig å slå på lyset, når jeg skal ta klær på meg, etterat jeg har reist meg. Det har allerede skjedd, at jeg oppdaget på jobben, at jeg tilfeldigvis hadde tatt to forskjellige sokker på meg. Oppdager andre folk dette først, så kan det være meget ubehagelig. Jeg ble engang kjent med folk som gikk med to forskjellige sokker med hensikt. Dette skulle bevise deres særskilte livemåte. Men dette var noe helt annet.
Hadde vi fått "vintertiden" til slutt av september, slik som det har engang vært for mange år siden, da ville det nå være lysere om morgen, men allerede tidlig mørkt om kvelden. Jeg synes, en skifte mellom sommertiden og vintertiden til slutt av september var dette som passet bedre til vår organisme.
Grunnlaget for dette tema i forumen var for meg, at Norge har de samme regler med tidsskiften. Og lever man i Norge, særlig langt i Nord, da må det være enda verre å ha en meget sein tidsskifte, fordi i Nord blir det tidligere mørkt enn hos hos.

Hilsen. Lavskriken.
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Magnetic North » Mi, 28. Sep 2005, 20:27

Hei Lavskriven,

Lavskriken hat geschrieben:Men jeg synes, det er tyngre å stå opp fra sengen hver morgen, dersom det er mørkt enda og ingen fugl synger ute.

Fuglesang om morgenen? Fins ikke her i det hele tatt, men denne tilstanden skyldes slett ikke årstiden men først og fremst de mange kattene som holder strøket her i fast grep :lol:

Det har allerede skjedd, at jeg oppdaget på jobben, at jeg tilfeldigvis hadde tatt to forskjellige sokker på meg. Oppdager andre folk dette først, så kan det være meget ubehagelig.

Men du hadde da en stor fordel, nemlig å ikke måtte ha lyset slått på, og jeg kan godt medføle at det er riktig plagsom for en som kan ikke tåle lys tidlig på morgenkvisten. Heldigvis hører jeg ikke til denne kretsen (med unntaket at det har blitt skikkelig sent om kvelden dagen før :wink: ).

Og lever man i Norge, særlig langt i Nord, da må det være enda verre å ha en meget sein tidsskifte, fordi i Nord blir det tidligere mørkt enn hos hos.

Tror det er et meget alvorlig problem hos mange som bor der oppe, skjønt man kommer til å venne seg til alt mulig, spesielt når man har ingen annet valg...
Magnetic North
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Zurück zu Forum på norsk