Trist, men sant...

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Trist, men sant...

Beitragvon Magnetic North » Sa, 22. Okt 2005, 0:27

...og ikke desto mindre litt morsomt, på en eller annen måte :shock:
http://www.nrk.no/nyheter/sideblikk/5166128.html :lol:
Magnetic North
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Trist, men sant...

Beitragvon Grønn Demon » Sa, 22. Okt 2005, 3:59

Bild
Als deutscher Tourist im Ausland steht man vor der Frage, ob man sich anständig benehmen muß oder ob schon deutsche Touristen dagewesen sind. (Kurt Tucholsky)
Grønn Demon
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon nattmannen » Sa, 22. Okt 2005, 4:45

nesten utrolig disse historiene, altså.. at det går an..
Carpe noctem!
nattmannen
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » Sa, 22. Okt 2005, 17:56

Jeg synes, en 93-år gamling skulle ikke sitte bak rattet. Vi har en aldersgrense som tillater at ungdom ikke får lov å kjøre bil under 18 år, i andre land under 17 år. Man skulle da likeså godt ha en begrensning i høy alder, f. eks. at man krever en leges attest når sjåføren har nådd 70 år og at man begrenser tillatelsen med 80 år. Gamle mennesker ser sedvanligvis mindre, hører mindre og reagerer saktere enn unge. Trafikken har stadig økt og er blitt fortere. Derfor skulle man ha en begrensning.

Jeg selv har iallefall avgjort for meg at jeg skal gi tilbake kjøretillatelsen når jeg er blitt 70 år engang. Jeg håper at jeg skal holde mitt forehavende.

Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon camillchen » Sa, 22. Okt 2005, 19:48

Lavskriken hat geschrieben:Man skulle da likeså godt ha en begrensning i høy alder, f. eks. at man krever en leges attest når sjåføren har nådd 70 år og at man begrenser tillatelsen med 80 år. Gamle mennesker ser sedvanligvis mindre, hører mindre og reagerer saktere enn unge. Trafikken har stadig økt og er blitt fortere. Derfor skulle man ha en begrensning.

Lavskriken

Det gjør man også - fra og med fylte 70 år, må man ha legeattest for å beholde førerkortet. "Problemet" er at legeattesten er gyldig i 5 år - og mye kan jo forverre seg på så lang tid. I tillegg er det mange leger som kvier seg for å frata eldre retten til å kjøre bil - så det diskuteres stadig om man skal innføre en ny førerprøve for å få beholde sertifikatet etter en viss alder.
Enkelte steder tilbys det nå oppfriskingskurs for eldre bilister. Det er jo en stund siden de lærte å kjøre bil, og mye er forandret siden den gang.
:wink:
camillchen
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » Sa, 22. Okt 2005, 22:03

Hei, camillchen!

Takk for ditt svar! Jeg vet at det finnes denne reglen i Norge, at eldre mennesker skal kontrolleres av legen. 5 år avstand er kanskje for lenge, man skulle ha denne testen kanskje engang hvert år - og dette ikke av fastlegen, men av en lege som er uavhengig og jobber kanskje ved en myndighet.

Tyskere gjelder i hele verden som meget nøyaktige, folk som tar alt meget alvorlig. Men her mangler nøyaktigheten hos oss i Tyskland. Har man engang fått kjøre-tillatelsen, så kan man kjøre bil uten begrensning. Det er bare forbudt å kjøre under alkohol og man skal holde seg til de regler som gjelder i trafikken. Det finnes ingen begrensning av alderen hos oss, selv om man vet at eldre mennesker får etterhvert dårlig syn og reagerer mye saktere enn de har gjort som unge.

Hilsen! Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon haraldnord » Sa, 22. Okt 2005, 22:50

Jeg er veldig imponert over hvor godt norsk mange av de tyske, som deltar paa dette forumet, skriver!

Selvfoelgelig. av og til ser jeg en feil, men jeg selv skriver av og til paa tysk. og da gjoer jeg ogsaa feil, eller? Mange feil! Baade grammatiske og skrivefeil!!

Jeg maa inroemme, enkelte av de grammatiske eller skrivefeil jeg gjoer paa tysk, kommer av at jeg, av og til, skriver litt for fort! (altsaa hurtig)! Naar jeg leser mine innlegg senere saa ser jeg jo selv at jeg har skrevet feil.

Jaja, vi har vel alle gjordt stoerre feil i vaart liv enn grammatiske feil???

Med vennlig hilsen Harald N =
Alkoholen er menneskehetens fiende og derfor maa den drikkes opp!
haraldnord

Beitragvon Lavskriken » So, 23. Okt 2005, 12:54

Hei, haraldnord!

Takk for ditt svar! Du skrev noe om grammatiske feil. Hvilken feil har jeg skrevet på denne tråden? Du må skjønne: Jeg har aldri lært norsk på skolen, men jeg har lært det mens jeg jobbet blant norske folk. Jeg har lest mye i aviser, bøker, sett mye på fjernsynet og fikk da etterhvert mine kunnskaper. Men jeg skriver faktisk ikke med hodet, men mer med maven. Jeg skriver noe som jeg tror det kunne være riktig - slik som når du snakker eller skriver; da overveier du heller ikke bestandig, om dette du sa er grammatisk helt riktig. Fordelen er, at jeg ikke må oppholde meg med å tenke over om jeg uttrykker meg grammatisk riktig nå.

Jeg er da svært interessert å forbedre mine kunnskaper og er bare åpen for kritikk. Dersom du finner feil i mine tekster, så bare sier det fra. Jeg skal ta det imot med takknemmelighet!

Ha en fin søndag!

Hilsen. Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Grønn Demon » So, 23. Okt 2005, 14:27

Hei Lavskriken,

etter min mening burde noen ganger rekkefølgen av ordene vært annerledes, f. eks. "jeg synes en 93-år gamling ikke skulle sitte bak rattet", "Jeg vet at denne reglen finnes i Norge" og "selv om man vet at eldre mennesker etterhvert får dårlig syn".

GD
Bild
Als deutscher Tourist im Ausland steht man vor der Frage, ob man sich anständig benehmen muß oder ob schon deutsche Touristen dagewesen sind. (Kurt Tucholsky)
Grønn Demon
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » Mo, 24. Okt 2005, 22:17

Hei, Grønn Demon!

Hjertelig takk for dine henvisninger. Jeg skal prøve å nytte dem i framtiden, selv om det er vanskelig for meg å forstå, hvilken rekkefølge av ord jeg må ta.

Hilsen! Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon haraldnord » Di, 25. Okt 2005, 13:03

Lavskriken hat geschrieben: Du skrev noe om grammatiske feil. Hvilken feil har jeg skrevet på denne tråden? Du må skjønne: Jeg har aldri lært norsk på skolen, men jeg har lært det mens jeg jobbet blant norske folk. Jeg har lest mye i aviser, bøker, sett mye på fjernsynet og fikk da etterhvert mine kunnskaper.

Hei Lavskriken!

Jeg tenkte da ikke paa deg naar jeg skrev om grammatiske feil!!!

Jeg synes du skriver UTMERKET godt norsk og jeg tenker da ikke paa aa kritisere deg!! Jeg har da ikke sagt noe annet!!!

Men, det er jo slik: Jeg skriver feil naar jeg skriver paa tysk, og enkelte tyskere gjoer noen grammatiske feil naar de skriver paa norsk!! Det er da NATURLIG!

F. eks., mange nordmenn skriver ogsaa feil paa norsk! En av de vanligste feilene er aa taa feil av "aa" og "og"! Akkurat DEN feilen finner jeg ganske avsloerende!! Men den forekommer ogsaa blandt journalister i de stoerste avisene!! Nesten hver dag!!!

Akkurat forskjellen paa "og" og "aa" er vel en feil de fleste tyskere (eller engelskmenn, f. eks.) neppe vil gjoere, da, f. eks. paa tysk, de faerreste ville ta feil av "zu" og "und", tilsvarende paa engelsk " to" und "and"! Paa fransk osv. tilsvarende!!!

Nei, jeg maa bare si jeg er imponert over hvor mange tyskere kan skrive godt norsk!!!!

Virkelig!!

haraldnord

Beitragvon Grønn Demon » Di, 25. Okt 2005, 13:06

haraldnord hat geschrieben:En av de vanligste feilene er aa taa feil av "aa" og "og"! Akkurat DEN feilen finner jeg ganske avsloerende!! Men den forekommer ogsaa blandt journalister i de stoerste avisene!! Nesten hver dag!!!

Det sier vel noe om hvilke avisene som er størst :wink:.

Spesielt Dagbladets artikler har helt grusom rettskriving...
Bild
Grønn Demon
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon haraldnord » Di, 25. Okt 2005, 13:13

Grønn Demon hat geschrieben:
haraldnord hat geschrieben:Spesielt Dagbladets artikler har helt grusom rettskriving...

Ja, kunne ikke vaere mer enig!!

Men, Dagbladet er da en morsom avis aa (ikke "og"!) lese??

Det er den foerste avisen jeg griper til paa en pub!!!

haraldnord

Beitragvon haraldnord » Di, 25. Okt 2005, 13:43

Endel andre ting som oedelegger spraaket er den saakalte "orddelingen": Man deler sammensatte ord! Antagelig kommer mye av det fra engelsk. Men det kan jo ogsaa vaere at de har en saakalt "rettskrivningskontroll" paa computeren! Denne inneholder ijo kke ALLE ord, derfor kan man faa feil naar man skriver sammensatte ord!

F. eks., enkelte vil idag skrive:

"Syke hus" (=kranke Haeuser) statt "sykehus" (=Krankenhaus).

oder:

"Dyr lege" (=teurer Arzt) statt "dyrlege" (= Tierartzt)

oder"

"Lamme laar" (=lahme Schenkel) statt Lammfleisch oder so etwas usw. usw.

Nur ein paar Beispiele!!!

Mit freundlichen Gruessen Harald N =
haraldnord

Beitragvon haraldnord » Di, 25. Okt 2005, 14:05

haraldnord hat geschrieben:)

"Lamme laar" (=lahme Schenkel) statt Lammfleisch oder so etwas usw. usw.
=

Sollte heissen "Lamme laar" vs. "Lammelaar"!!

Zwei verschiedene Sachen!

Mit freundlichen Gruessen Harald N =
haraldnord

Nächste

Zurück zu Forum på norsk