"Halvbroren" (Lars Saabye Christensen)

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Re: "Halvbroren" (Lars Saabye Christensen)

Beitragvon Linda » Mo, 31. Jan 2005, 23:08

Jerven ja jeg likte den vendingen boken tok der med Varg veum som løste gåten.
Jøss Norge vant? ikke værst ;)
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon hobbitmädchen » Di, 01. Feb 2005, 2:40

Linda hat geschrieben:Jo men hobbit bruk andre forkortelser da, jeg får helt vondt i øynene av å lese det du skriver.

først og fremst så hadde jeg vært veldig glad hvis du ikke bruker forkortelser for navnet mitt ;)

hm... jeg bruker bare forkortelser som jeg kjenner fra folk som bor i trøndelag. det er jo ikke noe jeg fant på selv...
dessuten var det eneste ordet som kanskje ikke er helt kjent "læll" og det skrives slik.

men da skriver jeg bare fint at alle mennesker her skjønner hva jeg skriver... eller alle andre skulle drikke litt mere karsk...

den hobbitjenta
Zuletzt geändert von hobbitmädchen am Di, 01. Feb 2005, 2:45, insgesamt 2-mal geändert.

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon hobbitmädchen » Di, 01. Feb 2005, 2:43

Menneskejerven hat geschrieben:Nei, jeg har dessverre ikke lest noe av Atle Næss enda. Er han god?

har bare lest denne boka, men synes at den er ganske fin egentlig :) og siden det er snakk om norske forfattere ;)

den hobbitjenta

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Menneskejerven » Mo, 07. Feb 2005, 0:19

Hei Hobbitmädchen!

Du nevnte Lars Saabye Christensens "Beatles" tidligere i denne spalten. Jeg finner den dessverre ikke på tysk. Vet du om "Yesterday" kanskje er navnet til den tyske versjonen?

Hilsen Menneskejerven
Menneskejerven
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon hobbitmädchen » Mo, 07. Feb 2005, 1:48

heisann!!

sjekka litt på nettet og da fant jeg dette her

http://books.global-online-store.de/fav ... 6IVX6.html

så boka heter visst "yesterday" i tyskland!
men tror d e bæst å lese den på norsk da! bøker e bestanding bæst på morsmålet sitt.

den hobbitjenta :)

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Menneskejerven » So, 26. Jun 2005, 12:54

Hei Hobbitmädchen!

Husker du at vi skrev om Lars Saabye Christensens „Beatles“ i februar?
I mellomtiden fikk jeg lest boka, og den var bra. En typisk og lettlest oppveksthistorie med mye samfunnshistorisk bakgrunn rundt livet på 60-tallet. Veldig interessant. Og med mye karakteristisk LBS-humor!!! Herlig. Jeg likte boka og personlighetene, selv om jeg synes at „Halvbroren“ alt i alt er enda mer dypsindig.
Jeg har nettopp lest i NORDIS-magasinet at det finnes en fortsettelse til „Beatles“, nemlig „Waterloo“. Har du kanskje lest den også, og i så fall kann du anbefale den???

Hilsen enten til Trondheim eller til Dresden (?)
Menneskejerven
Menneskejerven
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon hobbitmädchen » So, 26. Jun 2005, 14:39

heisann!

Menneskejerven hat geschrieben:Husker du at vi skrev om Lars Saabye Christensens „Beatles“ i februar?
I mellomtiden fikk jeg lest boka, og den var bra. En typisk og lettlest oppveksthistorie med mye samfunnshistorisk bakgrunn rundt livet på 60-tallet. Veldig interessant.

ja, jeg husker at vi snakket om det!
fint at du likte boka :)

Menneskejerven hat geschrieben:Jeg har nettopp lest i NORDIS-magasinet at det finnes en fortsettelse til „Beatles“, nemlig „Waterloo“. Har du kanskje lest den også, og i så fall kann du anbefale den???

nei, denne boka har jeg ikke lest. men den står nå på lista mi siden den er en fortsettelse!

ha en fortsatt fin dag!
hilsen fra dresden

den hobbitjenta

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Digital Punk » Mo, 27. Jun 2005, 20:24

Menneskejerven hat geschrieben:Finnes det noen av dere norsktalende som noen gang har lest boken „Halvbroren“ av Lars Saabye Christensen?

Jeg har ikke lest den men allerede hørt mye om. Tror jeg skal skaffe meg boken en eller annen gang, i hvertfall har jeg satt den på min liste. Men det minner meg mye om en bok jeg leste for omtr. ett år siden med tittelen "Odel" (av Anne Karin Elstad). Det var også en slik oppveksthistorie som spiller på 30-tallet i Sandefjord område, kort før krigen brøt ut. Senere blir den også en slags kjærlighetshistorie, men egentlige historien blir alltid som en rød tråd. Boken utkom på Aschehoug forlaget hvis jeg ikke tar feil, lommeboken koster omtr. 100 NOK.

EDIT: sånn går det nok når en gjenoppliver en tråd som er allerede fra Januar, og så hendte det at jeg svarte på en gammeldags innlegg. :P
Digital Punk
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Mo, 27. Jun 2005, 21:24

ikke gammeldags men gammelt :)
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Digital Punk » Mo, 27. Jun 2005, 22:42

Linda hat geschrieben:ikke gammeldags men gammelt :)

Ja, stemmer, slurvefeil, det var virkelig ikke det jeg mente :mrgreen:
Digital Punk
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Menneskejerven » Di, 28. Jun 2005, 0:03

@ Digital Punk

Hvert eneste innslag er velkommen, Digital Punk. Ikke føl noen dårlig samvittighet for at det var en eldre tråd. Det var i hvert fall et godt boktips du ga oss allikevel!
Menneskejerven
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Digital Punk » Di, 28. Jun 2005, 22:05

Hei Menneskejerven, det kunne virkelig være noen mer innlegg her inne som du har allerede fastslått. Hva altså gjøre? Tror vi må skrive litt mer, enkelt og greit. :D Jeg kunne jo vel starte med en liten bokframstilling, ikke sant? Boken var en veldig god anbefaling innenfra forumet og jeg kan bare gi anbefalingen videre. En av de beste bøkene jeg har lest på flere år! Vet bare ikke om jeg har nok tid i kveld, men den kommer. Hvis ikke idag, så i morgen. Tror jeg er altfor trøtt til å sette i gang etter den slitsomme arbeidsdagen. :-?
Zuletzt geändert von Digital Punk am Di, 28. Jun 2005, 22:42, insgesamt 1-mal geändert.
Digital Punk
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Menneskejerven » Di, 28. Jun 2005, 22:34

Veldig god idé dette, Digital Punk. Kanskje vi og de andre medlemmene kan diskutere litt norsk litteratur i denne spalten. Da er det ofte noe å skrive om, og de som leser dette får kanskje nye „leseinspirasjoner“ selv. De fleste som liker Norge har nok glede av å lese om landet slik at månedene mellom Norgesturene ikke er fullt så lange... :-?
Menneskejerven
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon nattmannen » Mi, 29. Jun 2005, 1:17

men apropos "halvbroren".. forumnavnet mitt er faktisk tatt ut av denne boka..
elsket boka og "beatles" også.. skikkelig bra..
Carpe noctem!
nattmannen
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Digital Punk » Mo, 04. Jul 2005, 16:46

Hei alle sammen som er fremdeles her inne,

Menneskejerven hat geschrieben:Veldig god idé dette, Digital Punk. Kanskje vi og de andre medlemmene kan diskutere litt norsk litteratur i denne spalten.

Som sagt, her kommer min liten framstilling av boken jeg nevnte tidligere, håper den er ikke altfor kort (slik det forholder seg med fritiden min for tiden :( ) og til nytte for noen. :lol:

Thomas Hylland Eriksen - Øyeblikkets tyranni. Rask og langsom tid i informasjonsalderen. Aschehoug forlaget, ISBN 82-03-22821-6, lommeboken koster omtr. 98 NOK.

Boken handler om informasjonsalderen og dens bivirkninger, akkurat som første kapittelet sier det. Autoren viser hvordan det kom til informasjonsalderen, hvorfor industrisamfunnet forandret seg til et samfunn der ikke lenger bare varer, men snarere informasjon selges og konsumeres på første rekke. Det går fra oppfinnelsen av telegrafi over noen andre teknologiske ting til epost og pc. Ting som skulle gjøre livet vårt lettere og spare tid, men som påvirker livet i akkurat motsatte retning. Ureflektert omgang med denslags ting forandrer livet vårt til en tid som er stadig mer oppjaget, presset og delt opp i små fragmenter uten direkte sammenheng.

Autoren slår også en bro til globalisering, internett, verdensøkonomien og multietniske samfunnet vi lever i, og viser på hvilken måte de er tett tilknyttet med både hverandre og informasjonsalderens forandringer. Økonomien har flyttet seg from ting til tegn, og globalisering mangler rom og sted og skaper forvirring og utydelid identitet.

Hastighet, tidspress og mer av alt etterlater en hjelpeløst og tvunget til å bruke mye tid til å filtrere, skille godt fra dårlig, men uten å ha et skarpt grensesnitt mellom begge sider. Dette fører til tap av nøyaktighet og forenklinger uten at vi legger merke til hvordan det skjer med og omkring oss. Vi liver et daglig liv av legoklosser, helt opptatt med å stable ting vi aldri kommer til å bruke, og omskifting, filtrering og stabling selv tar fra oss den kostbare livstiden i en håndvending. Vi blir til og med avhengige av denne tilstanden som trenger seg daglig inn i hodet vårt, slik det påvirkes av et narkotisk stoff.

Boken er lett å lese, inneholder mange interessante eksempler og bare etter 1-2 timer måtte jeg slå fast at jeg gjenkjenner meg i omstendigheter og handlinger Eriksen beskriver på en lett og morsomt måte. Han tilbyr også noen svært interessante løsninger til problemet i sluttdelen av boken, men enhver vil være i stand til å se hva som går galt idag etter noen få timer med denne boken og vet hva det er som må gjøres.

Denne veldig korte avhandlingen skal skape lyst til å lese boken, og forhåpentligvis til å diskutere innholdet her også. Boken er i hvertfall verd pengene og jeg kan bare anbefale å skaffe seg og lese den på det sterkeste! En av de beste bøkene jeg har lest på flere år!

F.ø.: tror jeg har sett boken også på tysk, men det trengs vel ikke å henvise til at det er best å lese originalteksten på norsk.

Ha det riktig bra alle sammen!
Digital Punk
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

VorherigeNächste

Zurück zu Forum på norsk