"Halvbroren" (Lars Saabye Christensen)

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Re: "Halvbroren" (Lars Saabye Christensen)

Beitragvon Menneskejerven » Di, 05. Jul 2005, 20:44

Din anmeldelse høres bare interessant ut, Digital Punk. Har lyst til å lese boka noen gang. Møter vi noen spesielle mennesker i boka, eller er det mer en alminnelig samfunnspolitisk avhandling?

Dyrepisodene du ga oss link til på en annen tråd i går var ikke dårlig heller, tvert imot!!! :lol:
Menneskejerven
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Digital Punk » Fr, 08. Jul 2005, 20:24

Hei Menneskejerven, beklager sent svar! :-?

Spesielle mennesker, hmm, nei, egentlig ikke, men boken er slett ikke en samfunnspolitisk men snarere en samfunnskritisk/-historisk avhandling. Eriksen trekker frem aktuelle tilstander og vil gjøre oppmerksom på hva som han mener går galt i dag og er stort sett påvirket av informasjonssamfunnets bivirkninger. Innføring er en liten oversikt over historiske utviklinger som førte til at vi oppnådde informasjonssamfunnet slik det er i dag, og hva de tekniske forandringer betydde for tiden de oppstod i. Han gjør oss oppmerksom på i hvilken grad vi selv er preget av forandringene rundt oss som skyldes hovedsakelig den raske tiden vi lever i. Meget interessant å lese.

Men da gjør jeg et forslag til deg: det trengs ikke å skaffe deg boken fra Norge, jeg har den jo liggende her og allerede lest (naturligvis :lol: ), så føler deg fritt å tilsende meg adressen din via epost og jeg skal straks sende boken til deg, og du sender den tilbake når du har lest den.

Ha en riktig fin kveld!

EDIT: dyrepisodene :?: Artiklene som står bak lenkene dreier seg jo ikke om dyr, eller hva? :shock: :wink:
Digital Punk
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » Mo, 05. Sep 2005, 22:10

Jeg synes det er fint at dere vil oppbygge en forum hvor man kan informere seg om norske bøker. Jeg har notert meg tittlene som dere har nevnt før. Jeg kjenner dem ikke enda. Men dette er sansynligvis heller ikke min sjangre. Opp til nå leser jeg først og fremst de gamle klassiske forfattere fra Norge f.eks. Knut Hamsun, Sigrid Undset, Amalie Skram, Cora Sandel, Jan Borgen, Aksel Sandemose, Jens Bjørneboe osv. Jeg vet ikke om dere har interesse å lese noe av disse forfattere, og om det er nødvendig at jeg skriver noe om dem her. Skulle noen ønske det, så kunne jeg gjerne skrive litt mer.

Hilsen! Lavskriken.
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon janekke » Di, 11. Okt 2005, 16:17

hei lavskriken!

Riktignok har jeg ikke lest jeg så mange klassiske bøker, men noen bøker av forfatterne du har nevnt, har jeg lest... som feks: "En flyktning krysser sitt spor" av Sandemose og "Haiene" av Bjørneboe og likte begge veldig godt!

På Sandemose kom jeg i forbindelsen med Janteloven; hadde lyst til å sette meg inn i bakgrunnen av begrepet og var begeistret. Stilen er flytende og romanen har vits samt at den er veldig reflektert og gjenspeiler vilkårene til en industrifamilie.Boka har virkelig fascinert meg.

"Haiene" syntes jeg var skikkelig bra. Er dessverre lenge siden jeg har lest den, derfor husker jeg ikke alt. Men så vidt jeg husker gjenspeiler den vel et samfunn med alle sine klasser, personligheter og "human nature"? Tror det var i hvert fall det kritikkerne sa.

Lånte også flere bøker av Bjørneboe, men likte dem ikke så særlig godt. Leste dem ikke til slutt og har også glemt titlene. :oops:

Har prøvd meg engang på Hamsun, men var skuffet selv om tematikken var veldig spennende. Men det er ganske lenge siden jeg begynte å lese "Sult"... kanksje liker jeg Hamsun bedre nå? Hvilken bok ville du anbefale da?

Du har ikke nevnt Ibsen i lista di, selv om han etter min mening også er en klassiker. ;-) Syntes "Et dukkehjem" var skikkelig bra.

Hadde vært interessant om du kunne fortelle om noen av de klassiske bøkene du liker?

Andre norske forfatter jeg gjerne leser: Erlend Loe, Anne Holt, Jostein Gaarder, Anne B. Ragde...

Jobbet en god del men barn og jeg syntes bøkene til Thorbjørn Egner
var fantastiske! Kardemomme By etc. Dessuten er jeg veldig glad i norske eventyr, men det passer kanskje ikke helt inn i denne treaden? ;-)

Kommer ikke på flere nå. Kjenner dere også til andre skandinaviske forfatterne? Syns Liza Marklund (svensk) er kjempeflink til å skrive, Henning Mankell (også svensk) likte jeg en gang, men har mista interessen.
janekke

Beitragvon camillchen » Di, 11. Okt 2005, 21:24

Menneskejerven hat geschrieben:Hei hobbitjenta!

Ja, bare gjør det, dette vil du ikke angre på. Stilen hans er virkelig fin – og morsom! Måtte ofte le høyt da jeg leste „Halvbroren“.
Nå har du faktisk overbevist meg så mye at jeg skal ta „Beatles“ med på leseplanen...

Hvis du likte Halvbroren, vil du sikkert også like Maskeblomstfamilien (Lars Saaby Christensen) - kom ut høsten 2003.

Og for alle som liker "mursteinsbøker":
Forføreren, Erobreren og Oppdageren av Jan Kjærstad.

Og for de som vil ha en litt kortere, men alldeles nydelig skrevet bok:
"Muskat" av Kristin Valla!! *anbefales*
camillchen
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » Mi, 12. Okt 2005, 17:27

Hei, Janneke!

Hjertelig takk for ditt svar!
Det er allerede flere år siden, da så jeg engang en film på fjernsynet: Det var en skandinavisk film om "Landstrykere" av Knut Hamsun. Det var en aldeles bra film, og da ble jeg meget nysgjerrig. Jeg skjønner at du ikke ble glad med "Sult" av Hamsun. Denne boken var den første som ble utgitt av ham. Men ellers liker jeg bøkene av Hamsun meget. "Landstrykere" er den første delen av en trilogi. De andre bøker heter "August" og "Men livet lever". Hovedpersonen i alle 3 bøker er August. I første bind er han ung enda, i annen bind en ung voksen, i tredje bind en eldre voksen. Han opptrer i en liten norsk landsby i Nordnorge og bringer noe nytt til de som lever der slik som de har levd i mange år. Jeg har lest disse bøker med stor begeistring!
Hamsun fikk nobelprisen for "Markens grøde". Der forteller han likeså om en mann som går til fjellet, bygger en hytte, danner seg en gård. Tilsist finnes det en landsby der. - Lignende er boken om "Segelfoss by". Første bind heter "Børn av tiden", den andre binden "Segelfoss by". Da opplever man igjen en fungerende gård med mye land, og så kommer en fra Amerika som kjøper en del av landet og bygger sagbruk. Men der er ikke nok, han fortsetter, tilsist finnes det en by med navn Segelfoss. I første bind blir det bare oppbygget, i andre binden vil arbeiderne ikke lengre arbeide og begynner å streike. Da går det hurtig ned med byen.
Hamsun er kanskje litt vanskelig å lese, for han skrev på gammel norsk. Men har man lenge nok lest bøkene, så finner man seg tilrette fort.

Jeg kan ikke skrive om alle bøker som jeg har lest. Det ville bli altfor mye tekst her. Kanskje skriver jeg mer om andre forfattere en annen gang. Er Hamsun ikke din store venn, så prøv kanskje Amalie Skram: "Hellemyrsfolket", en historie om en familie som ødelegges av misbruk av alkohol. Hvis du liker romaner om middelalderen, da kan du lese Sigrid Undset "Kristin Lavransdatter" eller bøkene om Olav Audunssøn.

Jeg skrev ingenting om Henrik Ibsen. Da har du bare rett i. Jeg liker ikke så særlig å lese skuespill. Da går jeg helst til teatret for å se dette der. Du har helt rett i, at han skrev fine stykker som man skulle iallefall kjenne.

Du skal seinere lese mer av meg!

Hilsen! Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Vorherige

Zurück zu Forum på norsk