hei lavskriken!
Riktignok har jeg ikke lest jeg så mange klassiske bøker, men noen bøker av forfatterne du har nevnt, har jeg lest... som feks: "En flyktning krysser sitt spor" av Sandemose og "Haiene" av Bjørneboe og likte begge veldig godt!
På Sandemose kom jeg i forbindelsen med Janteloven; hadde lyst til å sette meg inn i bakgrunnen av begrepet og var begeistret. Stilen er flytende og romanen har vits samt at den er veldig reflektert og gjenspeiler vilkårene til en industrifamilie.Boka har virkelig fascinert meg.
"Haiene" syntes jeg var skikkelig bra. Er dessverre lenge siden jeg har lest den, derfor husker jeg ikke alt. Men så vidt jeg husker gjenspeiler den vel et samfunn med alle sine klasser, personligheter og "human nature"? Tror det var i hvert fall det kritikkerne sa.
Lånte også flere bøker av Bjørneboe, men likte dem ikke så særlig godt. Leste dem ikke til slutt og har også glemt titlene.
Har prøvd meg engang på Hamsun, men var skuffet selv om tematikken var veldig spennende. Men det er ganske lenge siden jeg begynte å lese "Sult"... kanksje liker jeg Hamsun bedre nå? Hvilken bok ville du anbefale da?
Du har ikke nevnt Ibsen i lista di, selv om han etter min mening også er en klassiker.

Syntes "Et dukkehjem" var skikkelig bra.
Hadde vært interessant om du kunne fortelle om noen av de klassiske bøkene du liker?
Andre norske forfatter jeg gjerne leser: Erlend Loe, Anne Holt, Jostein Gaarder, Anne B. Ragde...
Jobbet en god del men barn og jeg syntes bøkene til Thorbjørn Egner
var fantastiske! Kardemomme By etc. Dessuten er jeg veldig glad i norske eventyr, men det passer kanskje ikke helt inn i denne treaden?
Kommer ikke på flere nå. Kjenner dere også til andre skandinaviske forfatterne? Syns Liza Marklund (svensk) er kjempeflink til å skrive, Henning Mankell (også svensk) likte jeg en gang, men har mista interessen.