Hei, alle sammen!
Nå er det jevndøgn igjen! Jeg opplever denne dagen allerede i Tyskland som en tid med vanskelig framtid: Nå følger dager med lite lys og solskinn, det blir kaldt etterhvert og vi har ofte mye tåke. Dette som jeg synes mest dårlig er at vi fortsatt har sommertid i oktober selv om denne måned egentlig er en måned som tilhører vintertiden. Det er allerede mange år siden at sommertiden ble avsluttet til slutt av september. Men nå gjelder denne tiden til slutt av oktober. Enda verre enn hos oss er det sansynligvis i Norge. Og det blir verre og verre dess mer man kommer mot nord. Jeg har engang lest Alberte-trilogien av Cora Sandel. Da fortelles det om denne lengselen etter lys hos folk som bor i Tromsø, og at de står ved vinduet og ser ut til de første solstråler som de kan se om våren. Dette varer bare noen minutter, og solen har godt ned igjen. Jeg vet at det finnes en stor del Nordmenn som flytter bort en viss tid om vinteren mot varmere og lysere regioner slik at de har litt mindre vintertid.
Vi i Tyskland er da forholdsvis heldige: Vi får det lyst også om vinteren og solen kommer ut engang om dagen. Hvordan opplever dere denne tiden?
Hilsen. Lavskriken