Noe som mangler

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Noe som mangler

Beitragvon Lavskriken » So, 19. Mär 2006, 22:51

Hei, alle sammen!

Jeg deltar i denne forumen nå siden flere måneder, og jeg synes det er meget interessant å studere tekstene og å diskutere med andre medlemmer. Men jeg synes av og til at det mangler noe:

Jeg savner f.eks. en slags online-ordbok (lignende som Heinzelnisse), hvor man hurtig kan finne et ord som man i øyeblikket ikke kan finne i hukommelsen, eller hva man ikke kan finne hurtig nok i en sedvanlig ordbok. Det hadde vært fint å ha en lenk ved venstre skjermkanten!

Jeg savner dessuten en online-Norge-atlas, hvor man kan hurtig se etter et sted, en landsby eller storby i Norge, eller hvor man kan måle avstanden mellom 2 byer. Hver dag ser vi et fint bilde på hovedsiden med en liten titel. Men ofte vet jeg ikke, hvor stedet, dalen, elven, fjellet befinner seg i Norge. Da var det godt hvis man kunne se etter i en online-atlas som tilbys som lenk ved den venstre skjermkanten.

Hva tenker moderatoren om dette?

Hilsen! Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Noe som mangler

Beitragvon Linda » Mo, 20. Mär 2006, 20:16

Nå er ikke jeg moderator men slike kart finnes da, map24 og co har da slike ting eller liknende saker?
Ang ordbok er da heinzelnisse helt ok, den mkan man da bruke for å slå opp ord man ikke husker i farten.
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Pilze-Börnie » Do, 23. Mär 2006, 0:20

Hei Lavskriken,

først og fremst takk for dine åpne ord om det som kanskje mangler her på sidene våre.
Det hva angår "online-Norge-atlas" tror vi er det mye av å finne i nettet så vi mener at det mangler egentlig ikke her på våre sider. Der over det er det vanskelig å binde et slikt program inn i sidene våre utenat vi må tillate reklame og verveplakater her, og det er noe vi i hvertfall ikke vil ha.
Noe annet er det med en ordbok, for noe sånt kan vi forestille oss å lage selv slikat vi slipper å spørre om tillatelse, kostnader, egendomsforebehold osv. og her er vi som moderatorer allerede inn i en tilsvarende diskussion på hvilken måte vi kanskje kan danne et slikt programm og binde det inn i sidene, men vær så snill å være tålmodig mot oss for det ser ut som om alle foreslåg vi har krever masse arbeid og kjentskap. Dessverre mangler det litt med nett-designere og ~teknikkere hos oss og da det ser sånn ut som om det ikke vil være så lett å finne enthusjaster nok som vil gjerne ta seg av et sånt stort arbeidspensum til å omsette denne fascinerende og spennende idéen i virkligheten. Men kan hende vi finner en løsning.
(Hva heter på norsk "der Stein des Weisen" ???
I hvertfall tusen takk for henvisningen og den generelle insatsen din her på forumet på norsk.

@Linda takk for første svar med map24 og heinzelnisse. Det stemmer vel det at heinzelnisse hjelper veldig ofte med ord man ikke husker, men ofte er det spesielle ord som vil akkurat uttrykke det vi vil si og disse ordene mangler ofte også på heinzelnisse.

Det jeg personlig drømmer om, er et ordbok vi alle som er aktivt her i forumet kan hjelpe til at den vokser mer og mer slikat vi får etterhvert en slags "fellesordbok" med verber og substantiver med preposisjoner ordtak og idiomer men også særegne uttrykk og dialekter og til og med nynorske ord og uttrykk, for så mange som vi er så bred strøt vår viten er så stort er vår felles vitenskap om det norske språket hvis vi slår oss alle sammen. Vi alle sammen er nå engang mer en et vanlig ordbok!
Men somsagt det er bare drømmen min og jeg er den minste som kan bedømme om et slikt projekt ville kunne omsettes her på sidene våre.
mvh

Børnie
Pilze-Börnie
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Harald96 » Do, 23. Mär 2006, 6:48

Pilze-Börnie hat geschrieben: Hva heter på norsk "der Stein des Weisen" ???

"De vises sten"

MfG Harald =
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Pilze-Börnie » Do, 23. Mär 2006, 22:12

Harald96 hat geschrieben:
Pilze-Börnie hat geschrieben: Hva heter på norsk "der Stein des Weisen" ???

"De vises sten"

MfG Harald =

Hei Harald, takk skal du ha, det viser en gang til det enkle er ofte lengst borte:-))
Hilsen Børnie
Pilze-Börnie
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Linda » Do, 23. Mär 2006, 22:17

Børnie hvafornoe? hehehe dette var et ordtak/uttrykk jeg aldri har hørt før. :)
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Lavskriken » Do, 23. Mär 2006, 23:21

Hei, Pilze-Børnie!

Hjertelig takk for svaret. Selvfølgelig skal jeg være tålmodig! Dette som jeg skrev var ikke ment som kritikk, men som et forslag, et spørsmål, om man kanskje kunne innrette slike lenker. Det hadde da vært mer enkelt å finne et ord eller et sted i Norge. Jeg pleier ikke alltid å studere Norge-atlassen etterat et nytt bilde ble offentlig gjort. Men av og til driver det meg at jeg må lete i atlassen og finne stedet som ble vist.

Hjertelig hilsen! Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon camillchen » Fr, 24. Mär 2006, 1:14

Pilze-Börnie hat geschrieben:Noe annet er det med en ordbok, for noe sånt kan vi forestille oss å lage selv slikat vi slipper å spørre om tillatelse, kostnader, egendomsforebehold osv. og her er vi som moderatorer allerede inn i en tilsvarende diskussion på hvilken måte vi kanskje kan danne et slikt programm og binde det inn i sidene, men vær så snill å være tålmodig mot oss for det ser ut som om alle foreslåg vi har krever masse arbeid og kjentskap. Dessverre mangler det litt med nett-designere og ~teknikkere hos oss og da det ser sånn ut som om det ikke vil være så lett å finne enthusjaster nok som vil gjerne ta seg av et sånt stort arbeidspensum til å omsette denne fascinerende og spennende idéen i virkligheten. Men kan hende vi finner en løsning.

....

Det jeg personlig drømmer om, er et ordbok vi alle som er aktivt her i forumet kan hjelpe til at den vokser mer og mer slikat vi får etterhvert en slags "fellesordbok" med verber og substantiver med preposisjoner ordtak og idiomer men også særegne uttrykk og dialekter og til og med nynorske ord og uttrykk, for så mange som vi er så bred strøt vår viten er så stort er vår felles vitenskap om det norske språket hvis vi slår oss alle sammen.

Ta en titt på http://www.proz.com
Der bidrar medlemmene til å bygge opp ordbanker (open glossaries), og man har en egen spørrefunksjon (kudoz-questions). Kanskje det går an å få til noe lignede her?
camillchen
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Harald96 » Fr, 24. Mär 2006, 15:47

Pilze-Börnie hat geschrieben: [Hei Harald, takk skal du ha, det viser en gang til det enkle er ofte lengst borte:-))

Takk! Men, det er jo ikke noedvendigvis saa enkelt! Enklere ville jo vaere aa si: "Stenen til de vise"! Men, det heter naa engang "De vises sten"!

Skulle gjerne ha hatt en slik sten!!

Med vennlig hilsen Harald =
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Zurück zu Forum på norsk