Hei alle sammen som er fremdeles her inne,
Menneskejerven hat geschrieben:Veldig god idé dette, Digital Punk. Kanskje vi og de andre medlemmene kan diskutere litt norsk litteratur i denne spalten.
Som sagt, her kommer min liten framstilling av boken jeg nevnte tidligere, håper den er ikke altfor kort (slik det forholder seg med fritiden min for tiden

) og til nytte for noen.
Thomas Hylland Eriksen - Øyeblikkets tyranni. Rask og langsom tid i informasjonsalderen. Aschehoug forlaget, ISBN 82-03-22821-6, lommeboken koster omtr. 98 NOK.
Boken handler om informasjonsalderen og dens bivirkninger, akkurat som første kapittelet sier det. Autoren viser hvordan det kom til informasjonsalderen, hvorfor industrisamfunnet forandret seg til et samfunn der ikke lenger bare varer, men snarere informasjon selges og konsumeres på første rekke. Det går fra oppfinnelsen av telegrafi over noen andre teknologiske ting til epost og pc. Ting som skulle gjøre livet vårt lettere og spare tid, men som påvirker livet i akkurat motsatte retning. Ureflektert omgang med denslags ting forandrer livet vårt til en tid som er stadig mer oppjaget, presset og delt opp i små fragmenter uten direkte sammenheng.
Autoren slår også en bro til globalisering, internett, verdensøkonomien og multietniske samfunnet vi lever i, og viser på hvilken måte de er tett tilknyttet med både hverandre og informasjonsalderens forandringer. Økonomien har flyttet seg from ting til tegn, og globalisering mangler rom og sted og skaper forvirring og utydelid identitet.
Hastighet, tidspress og mer av alt etterlater en hjelpeløst og tvunget til å bruke mye tid til å filtrere, skille godt fra dårlig, men uten å ha et skarpt grensesnitt mellom begge sider. Dette fører til tap av nøyaktighet og forenklinger uten at vi legger merke til hvordan det skjer med og omkring oss. Vi liver et daglig liv av legoklosser, helt opptatt med å stable ting vi aldri kommer til å bruke, og omskifting, filtrering og stabling selv tar fra oss den kostbare livstiden i en håndvending. Vi blir til og med avhengige av denne tilstanden som trenger seg daglig inn i hodet vårt, slik det påvirkes av et narkotisk stoff.
Boken er lett å lese, inneholder mange interessante eksempler og bare etter 1-2 timer måtte jeg slå fast at jeg gjenkjenner meg i omstendigheter og handlinger Eriksen beskriver på en lett og morsomt måte. Han tilbyr også noen svært interessante løsninger til problemet i sluttdelen av boken, men enhver vil være i stand til å se hva som går galt idag etter noen få timer med denne boken og vet hva det er som må gjøres.
Denne veldig korte avhandlingen skal skape lyst til å lese boken, og forhåpentligvis til å diskutere innholdet her også. Boken er i hvertfall verd pengene og jeg kan bare anbefale å skaffe seg og lese den på det sterkeste! En av de beste bøkene jeg har lest på flere år!
F.ø.: tror jeg har sett boken også på tysk, men det trengs vel ikke å henvise til at det er best å lese originalteksten på norsk.
Ha det riktig bra alle sammen!