Norge er såååå dyrt!

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Norge er såååå dyrt!

Beitragvon Linda » Mo, 17. Jul 2006, 18:01

Heisann
vi var nettopp på en liten snar tur til Norge.. for å besøke familie og venner.
Men jeg synes det var forferdelig å se matvareprisene. Agurkene kostet 16 kroner, ca 4 ganger så mye som her nede. Pengene bare fløy ut av vinduet.
Det værste var å bruke 600 kroner på buss i løpet av 5 dager, og da var vi kun i Bergen.

Hvordan overlever nordmenn i Norge?
Tjener de virkelig 4x så mye som man gjør her nede?
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Norge er såååå dyrt!

Beitragvon Ingo M » Mo, 17. Jul 2006, 18:43

Hvor mange agurker kjøpte du, da? :shock:
Eller sprengte 12 kroner ekstra ditt budsjett?
Finnes det ikke 7-dagerskort på bussen?
Jeg glemte å signere!
Ingo M
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Nordverg » Mo, 17. Jul 2006, 19:05

Vi tok oss en tur til Stavanger via E39. En bil + en person. ca. 500kr bare bompenger og ferge(en vei). Da begynner man å tenke er det nødvendig å ta seg en tur til Prekestolen.
Nordverg

Beitragvon Linda » Mo, 17. Jul 2006, 19:29

det har noe med prisnivået generellt å gjøre.
Hvor vi lot være å kjøpe flere ting da de var sp utrolig dyre.
Nå merker jeg at jeg har bodd lenge i utlandet, jeg gisper jo i fortvilelse over matvare prisene. Det er sprøtt, at grønnsaker og frukt er så dyrt mens sjokolade e rjo i forhold billig.

Finnes ikke noe 7 dagers kort i bergen.. vi brukte verdikort hvor vi t.o.m fikk 10% rabatt på hver reise....
Uten at det hjalp så mye
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Julia » Mo, 17. Jul 2006, 20:48

Hm, ikke noen tvil om at Norge er dyrere. Det er jo ikke for ingenting at vi alltid bestiller matvarer i Tyskland når vi får besøk eller handler mye når vi selv er der nede. Men ærlig talt - jeg synes Tyskland har blitt merkbart dyrere i de årene jeg har bodd i Norge. Senest da euroen kom, ble alt mye dyrere. Så det er fortsatt en forskjell, men så stor som den en gang var er den ikke lenger. Synes jeg da...
Julia
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Imsewims » Mo, 17. Jul 2006, 22:01

Vel, det er jo vedtatt og opplyst at Norge er et dyrt ferieland. Så: hvorfor klage over det?
Det er ikke uten grunn at de fleste familier her i Norge er avhengige av at både mann og kone jobber. Uttrykket "Doppeltverdiener" finnes ikke på norsk, fordi det heller er unntaket at det bare er én som jobber og den andre er hjemme med barna etter at barnet er fylt ett år.

Når jeg reiser til Tyskland gleder jeg meg over, at prisene er litt lavere. Men jeg kommer ikke tilbake til Norge og får sjokk. Jeg har for lenge siden sluttet å sammenlikne priser. Hva er vitsen? Det blir ikke billigere på den måten!
Imsewims
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Mo, 17. Jul 2006, 22:14

vitsen er at man må være klar over prisene, man må tenke seg om om man kan kjøpe visse ting.. sammenlikne for å vite prisnivået..

Da jeg er den som handler mat her hjemme, skjer dette automatisk.

Ting blir kanskje ikke bedre av å sammenlikne prisene, man jaggu forstår jeg bo bil turistene som lasser opp bilen med mat før de tar turen til Norge.
Vi pleier å dra med bil og det er ikke å fornekte, at vi tar med en god del mat oppover (men også nedover igjen) for å slippe unna norske priser.
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Frøken Ur » Di, 18. Jul 2006, 14:36

Hei Linda,
hvem vet det bedre enn deg? :wink:
Skjønt Julia har nok rett i det når hun sier at alt ble mye dyrere i Tyskland da Euroen kom opp, så har Tyskland fortsatt de laveste matprisene i hele Europa. Så dette du opplever her er differansen mellom dette landet med de laveste matprisene i direkte sammenligning med et land hvor matprisene sitter på topnivået.

Det er to ting som forstyrrer meg når det gjelder norske matpriser: for det første lurer jeg fortsatt på hvorfor et land som er såpass rikt som Norge har ikke mer penger for egne befolkningen til overs, at de har det lettere å spise sunt. Gode matvarer som kjøtt, egg, fisk, skalldyr osv. er svindyre her, (enkelte ting) opp til 5-10x så dyrt som i Tyskland. Da er det lett å spare inn penger på handleturen og fristelsen å kjøpe akkurat de billige matvarene er meget stor. Dermed handler en kanskje masse billige karbohydratprodukter som kvitbrød, boller, søtsaker, kake, og Norges nasjonalrett må selvfølgelig alltid være med: pizza. Sånne spisevaner er i mine øyne et tydelig tegn på at en enten gir blaffen i kroppen og sunnheten sin, eller har ikke nok penger for å skaffe seg skikkelig mat, og den som tenker på slanke og veltrente kropper når en tenker på nordmennene tar 90% feil: folk flest her oppe der jeg bor er overvektige,og her er det ingen McDonalds, Mandys eller Burgerking som kan være årsaken til :!:

For det andre synes jeg at en kan godt se hvor høy forskjellen mellom "fattig" og "rik" faktisk er her i landet. Hvis du fortjener godt, så har du ingen problemer med matprisene, skjønt de er 5x så høye, men hvis du må spare inn penger, så blir du ofte nødt til å skifte dine spisevaner og gå over til billigere matvarer som nevnt ovenfor.

Jeg snakker her ikke om de som har nok penger til overs, som fortjener godt og driver med feilernæring likevel, men om de som tar matvarene i betraktning som et ekte alternativ til å klare seg med lite penger. Enten lever du veldig godt her i Norge (så fremt du fortjener godt), eller eksisterer du fra hånd til munn, det er dette jeg synes du kan godt se når du ser på fenomenet "mat og matpriser".

Og bortsett fra dette går effekten bak til staten, fordi en som er mye oftere syk på grunn av dårlig kosthold koster staten dyrt (behandling, lege, sykepenger osv.)
Frøken Ur
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Di, 18. Jul 2006, 14:56

Heisann

jo det du beskriver frøken Ur sier en venninne av meg også. Hun har ikke råd til å kjøpe inn ting til salat, for den prisen hun må betale for salathode, agruk, tomat, paprika osv, har hun råd til en god del usunnere ting.
Litt ironisk at 2 pizza grandiosa kostet knappe 40 kroner mener jeg...
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Nordverg » Di, 18. Jul 2006, 15:16

helt enig med dere.
Nordverg

Beitragvon hobbitmädchen » Di, 18. Jul 2006, 16:07

Linda hat geschrieben:Litt ironisk at 2 pizza grandiosa kostet knappe 40 kroner mener jeg...

men det er ikke bare et norsk fenomen. det er ofte at barn av fattige familier i tyskland er tykke fordi det er billigere å kjøpe usunn mat istedet for sunn mat. og det er helt forferdelig synes jeg.

den norske familien min liker ikke lidl egentlig. men de kjøper grønnsaker og frukt der likevel for de er fire ganger billigere.

den hobbitjenta

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Frøken Ur » Di, 18. Jul 2006, 16:57

Hei,
dette alt har absolut ingenting å gjøre med Lidl, ikke i det heile tatt. Jeg skal snakke for meg selv og må si at jeg er innmari glad for at det fins Lidl her i (mer eller mindre) nærheten. De har også gode matvarer og er billigere enn de fleste, så det lønner seg å reise dit på en handletur, ihvertfall for meg. Men slutt med Lidl, jeg vil ikke sette i gang med en ny lidl tråd :lol:

At fattige familier i Tyskland (og kanskje overalt i den vestlige verden) spiser usunt er ikke berre avhengig av at de har dårlig råd, men det har vist seg at de rett og slett setter ikke stor pris på å vurdere hva som er sunt eller ikke. Når du har dårlig råd og vokser opp i en sånn familie, så har det seg nokså ofte sånn at du har langt verre sjanser å få skikkelig utdanning, og det er ikke bare diskriminerende men fører ofte til at du får også ingen sjanse å få vite hva er viktig når det gjelder sunn livsstil. Du kan ikke stole på det som blir sagt i mediene pga de er nesten utelukkende ute på pengene dine, og alt som skal selges er sunt. Ihvertfall skal en tro det. Så kan det nok gå an at McDonalds gjennomfører opplæring om sunn kosthold i skolene :!:

Men nå er det tid for to store kyllingfileter med masse smør:shock: :D
Frøken Ur
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Imsewims » Di, 18. Jul 2006, 20:16

Jeg er ganske så uenig med dere her.
Vi (en familie på 3) bruker ca 6000 kr i måneden på mat. Og vi spiser mye frukt og grønt og jeg handler en del økologiske matvarer.
Vi handler ofte grønnsaker og frukt på innvandrerbutikker, baker brød selv, bruker stemplekort til bleier osv.
Ja, det er dyrt i Norge, men ikke så dyrt at man må legge om matvaner og ikke har råd til frukt og grønt!!!
Imsewims
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon hobbitmädchen » Di, 18. Jul 2006, 20:34

Frøken Ur hat geschrieben:dette alt har absolut ingenting å gjøre med Lidl, ikke i det heile tatt.

har jeg sagt at det er sånt?! nei... jeg sa bare at frukt og grønnsaker er billigere der, det var alt. men nok om det.

jeg hadde heller ikke følelsen at jeg betaler så mye mer når jeg kjøper mat i en norsk butikk. du må da bare vite hvor du handler hvilke matvarer...

den hobbitjenta

Høyr ikkje på om dei skrik du er feig. Om kruna di skjelv, så er rota di seig.
Lat fredstanken fylle ditt heile sinn, og lat ikkje tvilen få trengje seg inn.

Gåte
hobbitmädchen
NF-Mitglied
NF-Mitglied

Beitragvon Frøken Ur » Di, 18. Jul 2006, 20:42

hobbitmädchen hat geschrieben:har jeg sagt at det er sånt?!

Nei, det har ikke du, selvsagt. Jeg bare tok opp begrepet... :wink:
Frøken Ur
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Nächste

Zurück zu Forum på norsk