Hei Linda,
hvem vet det bedre enn deg?
Skjønt Julia har nok rett i det når hun sier at alt ble mye dyrere i Tyskland da Euroen kom opp, så har Tyskland fortsatt de laveste matprisene i hele Europa. Så dette du opplever her er differansen mellom dette landet med de laveste matprisene i direkte sammenligning med et land hvor matprisene sitter på topnivået.
Det er to ting som forstyrrer meg når det gjelder norske matpriser: for det første lurer jeg fortsatt på hvorfor et land som er såpass rikt som Norge har ikke mer penger for egne befolkningen til overs, at de har det lettere å spise sunt. Gode matvarer som kjøtt, egg, fisk, skalldyr osv. er svindyre her, (enkelte ting) opp til 5-10x så dyrt som i Tyskland. Da er det lett å spare inn penger på handleturen og fristelsen å kjøpe akkurat de billige matvarene er meget stor. Dermed handler en kanskje masse billige karbohydratprodukter som kvitbrød, boller, søtsaker, kake, og Norges nasjonalrett må selvfølgelig alltid være med: pizza. Sånne spisevaner er i mine øyne et tydelig tegn på at en enten gir blaffen i kroppen og sunnheten sin, eller har ikke nok penger for å skaffe seg skikkelig mat, og den som tenker på slanke og veltrente kropper når en tenker på nordmennene tar 90% feil: folk flest her oppe der jeg bor er overvektige,og her er det ingen McDonalds, Mandys eller Burgerking som kan være årsaken til
For det andre synes jeg at en kan godt se hvor høy forskjellen mellom "fattig" og "rik" faktisk er her i landet. Hvis du fortjener godt, så har du ingen problemer med matprisene, skjønt de er 5x så høye, men hvis du må spare inn penger, så blir du ofte nødt til å skifte dine spisevaner og gå over til billigere matvarer som nevnt ovenfor.
Jeg snakker her ikke om de som har nok penger til overs, som fortjener godt og driver med feilernæring likevel, men om de som tar matvarene i betraktning som et ekte alternativ til å klare seg med lite penger. Enten lever du veldig godt her i Norge (så fremt du fortjener godt), eller eksisterer du fra hånd til munn, det er dette jeg synes du kan godt se når du ser på fenomenet "mat og matpriser".
Og bortsett fra dette går effekten bak til staten, fordi en som er mye oftere syk på grunn av dårlig kosthold koster staten dyrt (behandling, lege, sykepenger osv.)