Tykke nordmenn?

Dette er tenkt for kommunikasjon mellom nordmenn og norgesentusiaster. Det skal også tjene til språkopplæring og fordypning av norskkunnskaper. Innlegg på norsk er ikke bare tillatt, men til og med ønsket!

Tykke nordmenn?

Beitragvon Lavskriken » So, 29. Okt 2006, 21:41

Nordmenn blir tykkere og tykkere. Dette må man tro etterat man har lest denne artiklen: http://www.fvn.no/na24/article408969.ece
Fortsetter det på den måten, så vil nordmenn 10 år senere ha en livsomfang av en hel meter!

Pass på, Ole Nordmann!

Hilsen! Lavskriken
Lavskriken
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Re: Tykke nordmenn?

Beitragvon Frøken Ur » Mo, 30. Okt 2006, 9:55

Hei Lavskriken,
som jeg skrev noen ganger før, dette som er beskrevet i artikkelen er for det første helt tydelig å se her i Norge (ihvertfall i dette området jeg bor i) og for det andre sannsynligvis et symptom av hele den vestlige verden. Folk spiser altfor søtt og mye, og samtidig beveger seg altfor lite.

Et annet aspekt er fattigdom, som i mine øyne allerede begynner når en blir nødt til å gi avkall på ting som er grunnbehov pga dårlig råd. Hvis du er nødt til å spare inn penger, så er det faktum at mange gjør det ved å kjøpe billigere matvarer, og akkurat disse er nokså ofte berre billige melprodukter, søtsaker eller snoop.

I tillegg er det stor fare at du får deg diabetes når du går på sånne matvarer over lengre tid, og då blir det enda verre. Det er temmelig hardt å gå ned i vekten og samtidig forholde seg til diabeteskost.

Bortsett fra det er det også stor press fra "cholesterolfronten", du skal spise "sunt" og sørge for at du holder deg slank, og samtidig forholde deg til fettfattige ("sunne") matvarer, som består hovedsakelig av mel og karbohydrater igjen. Det passer godt til norske kostholdet: boller, lefser, vafler osv., det er jo "sunt" mat og inneholder berre lite grann cholesterol pga plantefett og redusert egg de inneholder.

Såleis, nå er det tid for å ha litt frokost (med tre egg og masse smør) :shock: :lol:
Frøken Ur
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Harald96 » Mo, 30. Okt 2006, 12:25

Frøken Ur hat geschrieben: Såleis, nå er det tid for å ha litt frokost (med tre egg og masse smør) :shock: :lol:

Glemmer aldri en greker som drev en taverna i Agii Theodori: Han spiste hver dag, som et mellommaaltid tidlig paa ettermiddagen, en 7-eggs omelett :P
Wohl dem, dem Seefahrt ein Geheimnis blieb!
Harald96
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Linda » Di, 31. Okt 2006, 18:40

ikke så rart sp vanvittig dyrt som sunn mat er i Norge.

Jeg får fnatt av et kilo gulerøtter koset 20 korner, et halv påsmurt rundstyke på en cafe 24 mens man hos navesen får to sokolader for 20 kroner.
Hvis frukt og grønnt hadde vært rimligere og bedre, hadde dette gjerne sett annerledes ut.
Her synes jeg ikke at det er mange som er overvektige.

Jeg merker at vi dog spiser mindre frukt og grønn enn hjemme i Tyskland, nettopp på grunn av de skyhøye prisene. Men lørdag er det bondemarked i byn, kanskje vi får fatt i epler, gulerøtter og poteter litt rimeligere?
Grüsse,
Linda
Linda
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Beitragvon Frøken Ur » Di, 07. Nov 2006, 1:02

Hei,
jeg gir blaffen i kaninmat som gulrøtter og frukt, det må være proteinrik og fet, helst mettet, og uten karbohydrater. :mrgreen:
(ingen spøk! - cholesterolnivået mitt står på langt over 280 mg/dl, og det er fint som det er - blant annet anbefaler jeg å lese engang og konsentrert på http://www.thincs.org ).

Har spist sånn i mange mange år, og har aldri vært sjuk i denne tiden. Dessverre er det sunne matvarer som gulost, kjøttdeig, svinekjøtt, fårepølse og lignende som er svindyre her i Norge, og ofte av altfor dårlig kvalitet. Frukt er på høy grad kontaminert med kjemiske tilsetningsstoffer og konserveringsmidler, nei takk :!:

Og lite grann mer bevegelse og mindre alkohol, og då funker det og med vekten, sant? :shock:
Frøken Ur
NF-Stammbesucher
NF-Stammbesucher

Zurück zu Forum på norsk