Hei Lavskriken,
som jeg skrev noen ganger før, dette som er beskrevet i artikkelen er for det første helt tydelig å se her i Norge (ihvertfall i dette området jeg bor i) og for det andre sannsynligvis et symptom av hele den vestlige verden. Folk spiser altfor søtt og mye, og samtidig beveger seg altfor lite.
Et annet aspekt er fattigdom, som i mine øyne allerede begynner når en blir nødt til å gi avkall på ting som er grunnbehov pga dårlig råd. Hvis du er nødt til å spare inn penger, så er det faktum at mange gjør det ved å kjøpe billigere matvarer, og akkurat disse er nokså ofte berre billige melprodukter, søtsaker eller snoop.
I tillegg er det stor fare at du får deg diabetes når du går på sånne matvarer over lengre tid, og då blir det enda verre. Det er temmelig hardt å gå ned i vekten og samtidig forholde seg til diabeteskost.
Bortsett fra det er det også stor press fra "cholesterolfronten", du skal spise "sunt" og sørge for at du holder deg slank, og samtidig forholde deg til fettfattige ("sunne") matvarer, som består hovedsakelig av mel og karbohydrater igjen. Det passer godt til norske kostholdet: boller, lefser, vafler osv., det er jo "sunt" mat og inneholder berre lite grann cholesterol pga plantefett og redusert egg de inneholder.
Såleis, nå er det tid for å ha litt frokost (med tre egg og masse smør)